Hej,

Jag har köpt ett hus byggt på tidigt 70-tal. Det stod en bastu här men den har vi kastat ut. Elkabeln som gick till bastuaggregatet skulle jag vilja använda till att sätta dit en vanlig (enfas) stickkontakt i rummet.

Men kabeln har:
En jord (bara en tjock koppartråd, ingen gulgrön isolering).
En svart ledare
En brun ledare
En beige ledare

I proppskåpet sitter det 3 16A proppar.

Jag gissar att det måste vara trefas? Men var är då nollan? och om en av de inte-blå-färgade ledarna skulle vara nollan - var är då den tredje fasen?

Någon som vet vad det kan vara jag har här; trefas, enfas eller något helt annat?

Hälsningar,
Christian

Är ingen elektriker men har för mig att endel trefasgrejjor inte behöver nolla.

Det du kan göra är att skaffa blå tejp och bestämma att grå är nolla. Så slipper du dra en ny kabel. Dock så måste du koppla om i centralen.

De låter som 3 fas ja, den beige ledaren är inte grå då? Vanligtvis är de brun,grå och svart man använder.
Använder man 400v elementspänning som bastuaggregatet antagligen var behöver man ingen nolla, där av att den saknas.

Hej och tack för svar!

Den jag kallar beige är lika mycket grå och då stämmer det med att jag har en vanlig trefas men utan nolla.

Så jag får ta tipset och göra om den grå till nolla, men hur kopplar jag den då i proppskåpet? Kan jag ta vilken nolla som helst från en godtycklig enfas-nolla jag hittar?

Jag tycker du ska ta hjälp av en elektriker istället :) Kan ju bli väldigt fel och de blir fel.....

Men den inkommande grå ledaren till centralen som du vill använda som nolla anslutar du till neutralskenan. Viktigt att man märker ledaren i bägge ändarna så man vet vilken funktion den har.

Om du nu gör enl. tipsen här så glöm inte att ta bort den sista fasen, du bör inte ha den tråden kopplad i centralen och sen ut till dosan.
Men att koppla i en central som är gammal bör man ta hjälp av en elektriker, kanske låter enkelt, men man kan allt få klura en del även som elektriker, det kan vara väldigt rörigt m,m. blir det fel kan det gå illa.
Det tar inte långa stunden för en elektriker att göra detta.

Tack för svar!

Hur identifierar jag neutralskenan, som jag ska ta nollan ifrån?

Ursäkta, men jag tycker nog att du ska ta och ringa dig en elektriker som dels får se över hur du ska lösa delen med uttaget och inkopplingen i centralen. Vet man inte hur neutralskenan ser ut så ska man inte pilla i centralen. Sedan blir jag osäker på hur du anslutit en EKKJ i ett vanligt vägguttag. Är det korrekt gjort?

//Patrik

Ska du vara riktigt regelrätt så ska nollan vara blå!

Ja.. Enligt nya standarden så ska nolla vara märkt med blå efter hela sin längd! Men man får ju använda en gammal kabel som redan ligger..

Håller dock med övriga talare. Låter som att du gör klokast i att ringa en elektriker. Kommer knappast kosta dig mer än en timme + en resa.

ja dessutom finns det andra aspekter här som en elektriker kollar, t.ex. om uttaget måste förses med JFB, eller om det måste sitta på ett speciellt ställe, så följ råden du fått!

Tänkte bara skriva och berätta om hur det här slutade.

Elektrikern kom, var hos mig i ett par timmar, tog 4000 kronor i betalt. Norska kronor, då jag bor i Oslo.

Det visade sig att det inte finns någon nolla eller neutralskena i huset, det finns bara de tre faserna samt jord. Han tog bara två villkorliga faser av de tre som fanns där och gjorde en vanlig enfaskontakt av dem.

Hur det hänger ihop förstår inte jag. När jag frågade honom om de inte låg 120 grader i fasskillnad så sa elektrikern nej, det är precis som det ska vara här i Norge.

christian12345 skrev:
Han tog bara två villkorliga faser av de tre som fanns där och gjorde en vanlig enfaskontakt av dem.
Det beror på att man har 230 V mellan faserna i Norge (till skillnad mot Sverige där vi har 400 V och istället tar ut 230 V mellan en fas och neutral).

D
Att du inte kom på att säga att det var i Norge förrän nu?

ridax skrev:
Att du inte kom på att säga att det var i Norge förrän nu?
Jo, tack. Så här i retrospektiv kan jag ju hålla med om att det var klantigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.