1 242 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Strömställare i hall
Hej,
Ny här, har sökt lite men inte hittat exakt det jag letat efter.
Har precis köpt ett hus från '72 som vi ska fräscha upp lite, bland annat byta ut strömställare.
Följande scenario:
En hall med takbelysning, tre strömställare utspridda i hallen för att tända och släcka takbelysningen.
Vad behöver jag köpa för att byta ut strömbrytarna? Tre kors? En trapp och två kors?
Tack på förhand och ha en fortsatt skön helg!
Ny här, har sökt lite men inte hittat exakt det jag letat efter.
Har precis köpt ett hus från '72 som vi ska fräscha upp lite, bland annat byta ut strömställare.
Följande scenario:
En hall med takbelysning, tre strömställare utspridda i hallen för att tända och släcka takbelysningen.
Vad behöver jag köpa för att byta ut strömbrytarna? Tre kors? En trapp och två kors?
Tack på förhand och ha en fortsatt skön helg!
Det beror förstås på vad man menar med "fusk", men en korsomkopplare kan sitta före första eller efter sista trappomkopplaren i sparkoppling.Henke O skrev:
Hur som helst, titta hur det ser ut innan och koppla de nya likadant som de gamla. Byt en i taget och se till att det fungerar innan nästa brytare byts, då är det minst risk att röra till allt och lite till.
Har du lust att illustrera hur det skulle kunna se ut med korsomkopplare i en sparkoppling?yxis skrev:Det beror förstås på vad man menar med "fusk", men en korsomkopplare kan sitta före första eller efter sista trappomkopplaren i sparkoppling.
Hur som helst, titta hur det ser ut innan och koppla de nya likadant som de gamla. Byt en i taget och se till att det fungerar innan nästa brytare byts, då är det minst risk att röra till allt och lite till.
Har aldrig sett det och kan inte räkna ut hur man går tillväga =)
Mvh
henke
Varför inte koppla allt med korskopplare då, när man ändå ska göra det maximalt oöversiktligt.yxis skrev:
Undrar om varianten sparkoppling med kors finns realiserad någonstans öht.
En i mitt tycke bättre metod för att välja hur man gör är att välja den metod där det kostar minst material och arbete för att få önskad funktion på ett korrekt sätt, oavsett om det blir korskopplare i sparkoppling eller inte 

Klicka här för att svara