15 200 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Göra om trefas till 220v
Sida 1 av 2
Jag har köpt en spishäll som går på 220v. När jag kopplar in den på 220v går proppen och 220v är draget med 1,5mm2 kabel. Det finns även trefas dragit med 2.5mm2 kabel men det stödjer inte hällen.
Kan man använda den dragna 2.5mm2 kabeln, göra om den till 220v och utnyttja att den är mer uppsäkrad? Trefasen ligger på tre 16A och 220v ligger på 10A säkring.
Tack
Kan man använda den dragna 2.5mm2 kabeln, göra om den till 220v och utnyttja att den är mer uppsäkrad? Trefasen ligger på tre 16A och 220v ligger på 10A säkring.
Tack
Finns det nolla framdraget med "trefasen"? I så fall kan du ansluta hällen där och dela upp faserna dessutom.
Är det ett befintligt fullkopplat perilex-uttag? I så fall behöver du inte göra någonting mer än att montera en motsvarande stickpropp på hällen. Och kontrollera inkopplingsalternativen på hällen, för de flesta hällar går att koppla åtminstone för 2 faser för att fördela belastningen bättre. Att köra hällen på 1 fas och 16A går men är inte speciellt användbart om man ska använda 2 zoner på hög effekt samtidigt.
Redigerat:
Det är en Ikea framtid hgc4K och det står faktiskt att man kan köra den på 400v. Dock verkar den inte använda alla tre faser då utan bara 2, nollan och jord. Måste jag koppla ur en fas i proppskåpet eller räcker det att rycka en propp? Rätt propp då, så klart.
Kan beteckningen L3 vara N? Jag kan ha snurrat till det här...
Jag har 4st 1,5mm som är säkrade med 3st 16A säkringar. På min gamla spis betecknades dessa som L1, L2, L3 och jord. Enligt beskrivningen på min nya häll skall man för 400v koppla L1, L2, N och jord. Är detta samma sak? Ska jag använda befintlig trefas enligt L3 på N?
Jag har 4st 1,5mm som är säkrade med 3st 16A säkringar. På min gamla spis betecknades dessa som L1, L2, L3 och jord. Enligt beskrivningen på min nya häll skall man för 400v koppla L1, L2, N och jord. Är detta samma sak? Ska jag använda befintlig trefas enligt L3 på N?
Kopplar du L3 till N så har du byggt en liten "rökbomb"...L3 är fas.
N är nolla vilket ofta men inte alltid är en blå ledare.
Men allvarligt så borde du överväga att plocka hem en elektriker för inkopplingen eller åtminstone någon som vet skillnad på L3 och N, bränner du hällen pga felkoppling så gäller inte garanti/reklamationsrätten.
N är nolla vilket ofta men inte alltid är en blå ledare.
Men allvarligt så borde du överväga att plocka hem en elektriker för inkopplingen eller åtminstone någon som vet skillnad på L3 och N, bränner du hällen pga felkoppling så gäller inte garanti/reklamationsrätten.
Redigerat:
1,5mm2 avsäkrade med 16A?? det låter inte korrekt....
El ska man inte gissa med...
L3 är inte nolla, utan den tredje fasen.
Troligtvis så använde inte din gamla spis Nollan.
I det här fallet skulle jag helt klart rekommendera dig att kontakta nån som kan det där med 3-fas
El ska man inte gissa med...
L3 är inte nolla, utan den tredje fasen.
Troligtvis så använde inte din gamla spis Nollan.
I det här fallet skulle jag helt klart rekommendera dig att kontakta nån som kan det där med 3-fas
Redigerat:
Blir mer och mer förvirrat det här, ta hem någon som kan det här med el för säkerhets skull.
Inte så roligt om du skulle råka elda upp hällen (eller hemmet med för den delen).
Inte så roligt om du skulle råka elda upp hällen (eller hemmet med för den delen).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Inkopplingsschemat på bilden (om det stämmer med denna häll) visar att hällen helst vill ha två faser, nolla och skyddsjord.
Så om det finns framdraget så ska hällen kopplas in enligt alternativet längst till vänster.
Den tredje fasen i spisuttaget ska inte kopplas in.
Se även spis-wikin
Så om det finns framdraget så ska hällen kopplas in enligt alternativet längst till vänster.
Den tredje fasen i spisuttaget ska inte kopplas in.
Se även spis-wikin