10 583 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Byta till jordade uttag utan att jorda dem
Sida 1 av 2
Hej!
Befintliga uttag är inte petsäkra så tänkte byta dessa. Har dock inget större intresse just nu att skicka dit en elektriker att dra jord till samtliga. Kan man som förberedande åtgärd installera jordade men skippa jordning eller bryter detta mot någon lag?
Befintliga uttag är inte petsäkra så tänkte byta dessa. Har dock inget större intresse just nu att skicka dit en elektriker att dra jord till samtliga. Kan man som förberedande åtgärd installera jordade men skippa jordning eller bryter detta mot någon lag?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Givetvis skall jord vara dragen om det sitter jordade uttag.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nej, du får inte byta till jordade.
Jag föreslår att du köper petskydd på IKEA och stoppar i tills att du vill anlita en elektriker för att jorda uttagen. Detta gäller om du har barn, annars kan du nog köra ett tag till på de bef. uttagen. Har de funkat i 40 år så funkar de nog 1 år till.
//Patrik
Jag föreslår att du köper petskydd på IKEA och stoppar i tills att du vill anlita en elektriker för att jorda uttagen. Detta gäller om du har barn, annars kan du nog köra ett tag till på de bef. uttagen. Har de funkat i 40 år så funkar de nog 1 år till.
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
+1
Protte
Protte
"Detta gäller om du har barn, annars kan du nog köra ett tag till på de bef. uttagen. Har de funkat i 40 år så funkar de nog 1 år till."
Självklart är det inte för min egen skull som jag vill ha petsäkert.
Det är ju inte så att jag tror att det kommer vara jordat bara för att det är ett jordat uttag där. 99% av utrustning man kopplar in är ändå inte jordade.
Självklart bedrar snålheten visheten (är självklart bättre om jorden är på plats) men eftersom jag vet att skyddsjord ska dras så vill jag skippa ett mellansteg med nya petsäkra uttag som inte är jordade.
Ja ja får bli klassiska pluggar istället för att byta till petsäkra. Någon som vet vart man köper dessa?
Självklart är det inte för min egen skull som jag vill ha petsäkert.
Det är ju inte så att jag tror att det kommer vara jordat bara för att det är ett jordat uttag där. 99% av utrustning man kopplar in är ändå inte jordade.
Självklart bedrar snålheten visheten (är självklart bättre om jorden är på plats) men eftersom jag vet att skyddsjord ska dras så vill jag skippa ett mellansteg med nya petsäkra uttag som inte är jordade.
Ja ja får bli klassiska pluggar istället för att byta till petsäkra. Någon som vet vart man köper dessa?
Om du, eller någon annan, ansluter en apparat som måste ha skyddsjord, så kan det bli farligt. Därför är det inte tillåtet att strunta i att ansluta jord i uttagen. Du får heller inte bara byta ett uttag till jordat, utan alla i hela rummet måste då bytas, samt att lamputtag också ska jordas.rocketlauncher skrev:
Har för mig att jag har sett petskydd på clas ohlson
Men vad händer den dagen du säljer huset och glömmer nämna att det inte är jordat. Då kan du nog få stora problem om det händer något!rocketlauncher skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det som görs temporärt brukar, av oklara anledningar, ofta bli permanent.
//Patrik
//Patrik
Behöver in ett jordat uttag i huset då jag ska sätta in ett konvektorelement kopplat till min värmepump.Hur gör de då för att få fram en jord till uttaget? Blir det åverkan på väggen där det sitter?
Tina
Tina
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om det är infällt, d.v.s rör i väggarna med trådar i, så får en elektriker dra en jordledare från skyddsjordskenan i elcentralen genom rör och dosor m.m. tills det kommer fram till där det ska jordas.
//Patrik
//Patrik
Varför inte byta till petsäkra ojordade uttag så är ju saken ur världen????
Svar på frågan: Olagligt så det visslar om det.
Samt förbannat korkat... Åk till IKEA eller beställ petskydd...
Samt förbannat korkat... Åk till IKEA eller beställ petskydd...