Hej!
Hoppas att någon kunnig på detta forum kan ge mig ett klart besked på följande:
Håller på att bygga en "mediavägg" i vardagsrummet.
Det blir alltså en extra vägg 250mm utanför den gamla innerväggen där jag skall hänga TV/duk fälla in högtalare och dra alla sladdar bakom så att allting är osynligt inifrån rummet.
Mellanrummet mellan den gamla och den nya väggen skall fyllas med isolering för att undvika distorsion och andra konstigheter i ljudbilden -dvs för att göra utrymmet så "dött" som möjligt.

I den gamla innerväggen sitter det två st dubbla jordade eluttag nere vid golvet samt uppe vid taket ett uttag för lampbelysning som är kopplat till en kronströmbrytare i rummet.

Dessa uttag skulle jag vilja använda till elektroniken (BD-spelare, Viasatbox mm) samt LEDspotar bakom en nisch i taket som man tänder med hjälp av brytaren.

Förstår själv att det är säkrast att dra om elen med hjälp av elektriker så att jag får nya uttag på den nya väggen.
ELLER går det att göra detta medelst förlängningssladdar?
Alltså inte fylla utrymmet mellan väggarna längst ner med isolering, göra hål i nya väggen (bakom stereobänken) för att komma åt förlängningssladdarna som är kopplade till uttagen i gamla väggen och använda det så?

Eller är förlängningssladdar en vansinnig och eldfarlig lösning?

Tacksam för svar.

Om väggen lämnas orörd just där uttagen sitter, alltså som små nischer i den nya väggen, så visst funkar det med grenuttag då. Men att göra uttagen oåtkomliga bakom den nya vägen får du inte göra.

Ja, låt en elektriker komma dit. Ett tips är att sätta Eljo Exxact 2x2-facksram eller 2x3-facksram med vanliga uttag, europauttag och antenn. http://www.elonline.se/exxact-kombinationsramar-primo-design/4248-0

Uttagen kan du dessutom lägga över en strömbrytare antingen vid dörren eller på väggen vid TV:n så du kan stänga av allt, om du vill.

//Patrik

Tack för snabba besked!
Ville gärna ha svar/uttalande från någon annan om detta.
Känns lite taffligt med grenuttag.
(Min tanke med det var att man enkelt skulle kunna riva extraväggen igen -tex vid försäljning av huset -och simsalabim fanns uttagen fortfarande kvar där dom skulle vara)

Tror att jag, precis som ni råder, låter elektrikern komma och fixa allting ordentligt istället.
Återigen tack för svar.

Om nya väggen blir permanent så måste dom gamla dosorna fortfarande vara åtkomliga som kopplingsdosa, t.ex bakom en lucka. Annars måste den gamla väggen huggas upp så att en flexslang kan skarvas på till de nya uttagen.

Om gamla väggen huggs upp och det visar sig vara rör och inte flexslang så är det kanske bra att skarva även den sista nya biten med rör?

Hur många förhöjningsringar får man skarva på ovanpå varandra?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216354

Chansen att det finns 25cm extra att ta på kablarna är väl inte så stor, men det går ju att byta dem i rören.

En risk är att det finns en del kopplingar bakom lamputtaget, d.v.s. att det är en hel kopplingsdosa med en hel trave ledningar som behöver förlängas. Det där förslaget om nisch är nog inte så dumt.

Patrik_Hed skrev:
Ja, låt en elektriker komma dit. Ett tips är att sätta Eljo Exxact 2x2-facksram eller 2x3-facksram med vanliga uttag, europauttag och antenn. [länk]

Uttagen kan du dessutom lägga över en strömbrytare antingen vid dörren eller på väggen vid TV:n så du kan stänga av allt, om du vill.

//Patrik
Så här kan det se ut!

Bild0025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Så här kan det se ut!
Är inte hålet i gipsen (eller vad det nu är för väggmaterial) lite för stort? ;):P;) Annars en snygg lösningd^_^b

Ja, det är det. Men jag är bara elektriker, kan inte trolla bort felen som snickare gör. ;)

//Patrik

Borrar man fyra runda doshål till den där om man är en snickare som faktiskt gör rätt, eller?

Är man en snickare som gör rätt så skulle jag förorda att såga en fyrkant jämnsmed sidorna på dosorna och inte med 2 cm extra på sidorna. :)

//Patrik

Snygg lösning Patrik :)

Till TS, går det inte att ha en inspektionslucka i väggen? Då slipper du pilla med vägguttaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.