Om det är enfas är det rätt och om det är två eller trefas är det fel, angående nolledning vill säga.

Det är två olika faser - frågeställaren har haft ett gammat 400V element monterat och vill nu montera tre handdukstorkar.

Märkligt svar!

Till en trefasgrupp som detta är använder man en och samma nolla. Men du kan inte ta nollan från "närmaste annan grupp". Man drar in en till ledare i samma rör för nolledare.

Frågan är om han ska ha kvar 400V elementet eller inte.

Jag är helsäker på att Bengt vet hur en flerfasgrupp är uppbyggd, så han menade nog "grupp" och inte "fas".

"Lyssna inte på vad jag säger, förstå vad jag menar" kanske kan passa in i sammanhanget. :) Dock borde väl kanske svaret justeras eftersom att det kan vara en aningen missvisande.

//Patrik

Låter fel i mina öron...

Det är en spännande frågeställning. Jag har anlitat två olika elektriker, och de har gett mig diametralt motsatta besked på frågeställningen:
1. Det måste vara en nolla till varje fas, eftersom den sammalagda returströmmen kan bli större än 10 A.

2. Det räcker att ha en nolla till två faser.

Undrar vem av dem som har rätt?

Den sistnämnda, om han menar två olika faser.

Att man som elektriker inte har koll på det är lite oroväckande.

//Patrik

A
I ett. 400V-element är belastningen oftast symmetrisk över de två eller tre faserna vilket gör att nollan belastas väldigt lite. Kopplar man däremot in ett antal enfasförbrukare på en två- eller trefasgrupp så kommer nollan belastas med den totala effekten som tas ut i de olika faserna.

Nej det kommer den inte, Emil. I normala fall i en trefasgrupp blir strömmen i nollan aldrig större än i en av fasledarna

Hur grov nolla har du in i huset/lägenheten annars? Eller menar du att man har tre nollor i matningen?

Det kan bli större ström i nollan än i faserna (övertoner). Men det är nog överkurs här då det förmodligen aldrig kommer bli sådana problem i en vanlig villa.

I en trefasgrupp är faserna förskjutna, därför kan man (normalt) belasta varje fas med 10A (enfaslaster) och det fortfarande bara går 10A (max, ofta mindre) fasernas gemensamma nolla.

Det måste ju dock vara en trefasgrupp med tre olika faser.

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Den sistnämnda, om han menar två olika faser.

Att man som elektriker inte har koll på det är lite oroväckande.

//Patrik
Jag har pratat med en ABL-behörig elektriker som sa att det kan vara bra att dra lite större area på nollan i en trefas-grupp, för att det kan bli större ström då den matas av tre säkringar.

-Jaha, tyckte jag. Inte i normalfallet i alla fall. Fast om du menar att det är olika slags enfaslaster med kraftig fasvridning, någon induktiv och en annan utan fasvridning eller ännu hellre kapacitiv last, så skulle det ju kunna behövas. Men det är väl nästan aldrig fallet, att en trefasgrupp ser ut så, fortsatte jag.

-Nänä, det handlar inte om fasvridning, utan det är någon annan grej. Tyckte han då.

-Tja, (nu var jag förvirrad), vad kan du då ha i tanken? (Det var uppenbart att han inte riktigt visste vad han var ute efter, lät mest som att det rörde sig om något han hört någon gång, men glömt vad det hette, typ). Kan det vara övertoner du är ute efter? Tredje övertonen kan ju ge högre belastning. Försökte jag med.

-Näää, övertoner tror jag inte heller att det var ...

Tja, där släppte jag ämnet, insåg att vi knappast skulle komma fram till något i frågan.
Men sådana här saker får mig lite att undra över det rigida behörighetssystemet.

Fast det kanske är så, att det egentligen borde räcka med endast lite lärlingstid för att ge behörighet till de flesta elektriker, så man lär sig knäcka fina böjar på VP-rören .... :rolleyes:

Han hade kanske blandat ihop det med kravet på 10 mm2 PEN-ledare.

Allmänt så tycker jag att svaret är "goddag yxskaft men ändå acceptabelt". Själva svaret "nej" är helt korrekt, men förklaringen var inget vidare...

Rrrrr skrev:
Det kan bli större ström i nollan än i faserna (övertoner). Men det är nog överkurs här då det förmodligen aldrig kommer bli sådana problem i en vanlig villa.
Problemet kan nog uppstå den gången man ska ha 50-årsfest och hyr in värsta ljud-ljusanläggningen, och ljud-ljusfolket kör mycket effekt på fasvinkelstyrd dimmer.

Värsta fallet är om varje dimmerkanal är ställd så att triac'en leder under den sista tredjedelen av varje halvperiod och man dessutom drar full effekt på varje fas. Då får man tredubbel ström i nollan mot vad man har på varje fas, eftersom lasten i nollan som kommer från varje fas kommer dras vid separata ögonblick istället för samtidigt.

Lägg till att folk har tagit ett par snapsar och de flesta är gäster som inte har kännedom om huset och därför inte vet att det inte är normalt att det luktar lite suspekt från källaren.

Visst, det torde vara ett i det närmaste försumbart problem, men ändå nämnvärt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.