2 148 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Indikator, jordfelsbrytaren har löst ut?
Hej!
Vi har separat elcentral i sutterängdelen där tvätt, förråd samt pool, trädgårdsbelysning och motorvärmare har matning.
Det är under vinterperioden ofrånkomligt att det ibland kommer in fukt i anslutningskablarna till motor värmarna. Eftersom jordfelsbrytaren löser ut är det irriterande att vi inte märker när det händer och frugan blir så där nöjd när hon tror att tvättmaskinerna är klara för två nya laddningar när de i själva verket står strömlösa.
Vad behöver jag för smarta och inte alltför kostsamma prylar för att få indikering när jordfelsbrytaren löser ut men vill se det från vår övervåning?
Med vänlig hälsning,
TMC
Vi har separat elcentral i sutterängdelen där tvätt, förråd samt pool, trädgårdsbelysning och motorvärmare har matning.
Det är under vinterperioden ofrånkomligt att det ibland kommer in fukt i anslutningskablarna till motor värmarna. Eftersom jordfelsbrytaren löser ut är det irriterande att vi inte märker när det händer och frugan blir så där nöjd när hon tror att tvättmaskinerna är klara för två nya laddningar när de i själva verket står strömlösa.
Vad behöver jag för smarta och inte alltför kostsamma prylar för att få indikering när jordfelsbrytaren löser ut men vill se det från vår övervåning?
Med vänlig hälsning,
TMC
Fabrikat?
Går att sätta hjälpkontakt på de flesta jordfelsbrytare. Då kan du få en kontakt som sluter eller bryter då jordfelsbrytaren slår ifrån. På denna kontakt kan du sedan installera signallampa, saftblandare eller vad du nu vill på övervåningen.
Jag skulle dock hellre se till att motorvärmaruttagen går på en helt egen jordfelsbrytare/personskyddsautomat.
Jag skulle dock hellre se till att motorvärmaruttagen går på en helt egen jordfelsbrytare/personskyddsautomat.
De flesta JFB går att förse med hjälpkontakt som kan kopplas till någon form av indikeringslampa, även ett hjälprelä som kopplas efter JFB'n kan göra samma sak. Eller så separerar man uttagen till motorvärmarna på en egen JFB.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
I första hand skulle jag vara mer försiktig med motorvärmarkablarna, dvs försöka ordna någon form av skydd mot väta.
I andra hand, koppla några strategiska lampor till den centralen och dess JFB.
I andra hand, koppla några strategiska lampor till den centralen och dess JFB.
Om ni inte hittar nån annan lösning så kan man använda ett relä (antingen 230V eller ett för t.ex. 12V ihop med batterieliminator/nätadapter) som matas från den central där jordfelsbrytaren löser ut, och låta reläets utgång som är sluten vid strömavbrott mata en vanlig dörrklocka av en modell som låter och tål att "dörrknappen" hålls konstant intryckt. Obs, mata givetvis inte själva dörrklockan med ström från centralen där jordfelsbrytaren löser ut.
Om ni är halvdöva så kan ni koppla in reläet på "test"-knappen på en brandvarnare.
(Anekdot: jag har faktiskt varit med om att koppla in en ringklockeknapp till testknappen på en brandvarnare, uppgiften var att fixa en provisorisk dörrklocka för så lite pengar som möjligt...
)
Om ni är halvdöva så kan ni koppla in reläet på "test"-knappen på en brandvarnare.
(Anekdot: jag har faktiskt varit med om att koppla in en ringklockeknapp till testknappen på en brandvarnare, uppgiften var att fixa en provisorisk dörrklocka för så lite pengar som möjligt...
Klicka här för att svara