El
yxis: Om det just är enbart till för vattenpumpen eller något annat som går på trefas utan nolla så är de fyrpoliga uttagen inget problem. Största problemet med fyrpoliga CEE-uttag lär väl vara just att de är ovanliga, om sladden som passar i de fyrpoliga uttagen kommer bort så är det kört att lätt hitta en annan. Om du kan så är det förstås bäst att byta till femledare från
yxis: Prova först min idé att också koppla in nåt som drar mer ström. Om det hjälper så är det dimmerbyte, eller att ha nåt mer som drar ström inkopplat, som gäller.
yxis: Annars kan du väl alltid koppla in motstånd som belastar trafon motsvarande 0,8W. Kostnad ca 10:-
Patrik_Hed: En transistordimmer klarar glödjus också. Glödljus och elektroniska transformatorer. //Patrik
electrocuted: [citat] jag traskade ut och kikade på den kabeln idag faktiskt, och jag hade fel, det var inte 70 kvadrat, utan 50! det var en N1XE-AS 4G50 Draka tillverkad 2004 har inte mätt längden då det är en otymplig rulle men kan göra det vid intresse..
Gnor: Så som flera före mig sagt, snöre med en tygtuss eller kula i och en dammsugare. När du väl fått igenom snöret kanske det behövs lite glid för att dra in kabeln i det rostiga röret.
Mikael_L: Jag satt faktiskt fast ett täcklock med kabelutlopp igår. :) Denna tråd var det inte jag som startade, jag svarade på någon frågeställare ... Som sagt har inlägg försvunnit.
hempularen: Den här tråden har drivit iväg långt Off topic under dagen, jag stänger.
snaggletooth: Enligt den här http://stateczniki.pl/tci.pdf är dina ballaster tyvärr inte dimbara. ( En liten googling brukar för det mesta ge resultat ;) http://www.google.se/#sclient=psy-ab&hl=sv&source=hp&q=bcc113sl&pbx=1&oq=bcc113sl&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=597l5536l0l5743l16l11l4l0l0l0l187l1214l5.6l15l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=1f788c64fda57b8d&biw=1920&bih=1046 )
magnu: [citat] Tja Hager, - visst slår de ifrån, men det gick inte att återställa den, utan det var bara att köpa en ny.
elmont: Att PEN "släpper" är knappast vanligt, jag har kanske upplevt det en handfull gånger och då har det alla gånger utom en varit i anslutningen mellan jordkabel och luftledning på nätsidan. Jag tror även att alla elektriker kontrollerar just PEN/jord/nolla alla gånger dom öppnar en central.
Mnor: [citat] SQRT(3) är då kvadratroten av 3. Eller som nämnts i tidigare inlägg, 14,7/230/3=21.
snaggletooth: Ja, glödlampor är inte helt säkra, speciellt inte när man får kortslutning i hjärnkontoret... Tänkte mig inte riktigt för när en gammal hederlig julslinga med kulörta E14 lampor skulle felsökas häromveckan, tog ur en lampa och satte den i testsockeln i provtavlan. Pang! Där stod jag och höll i lite glasrester medans spridda rester av lampan låg på bänken och rök, men provar man
SBH: enkla lösningen är ju att ej leka med brytaren ;-)
sykoteddy: [citat] Beg. ett större företag som byter ut så utgår ifrån att dom funkar för det e så mycket annat som funkarsom dom slänger. Kom med bud. har dock inga armaturer att testa dom i.
bax: [citat] Mellan gatan och huset kan det ligga nån kabel av riktigt gammal sort, och då har nätbolaget ingen större lust att ta över ägandet av den när dom bygger nytt. Tipset att märka upp vid alla kabeländar att där sitter en grendosa i torpargrunden är bra, speciellt vid felsökning.
yxis: Vissa grejer styrs såklart av regler, att man t.ex. inte får ha större säkringar än vad kablar och apparater tål o.s.v., men sånt som hur man delar upp på flera jordfelsbrytare eller bara har en till allt är mer en bedömningsfråga. Jämför att bestämma sig för vattenburen eller elektrisk golvvärme. Elgolvvärmen kan knappast frysa sönder men den blir klart dyrare i drift. En
yxis: Ursäkta om jag är Captain Obvious nu men koppla ur allt urkopplingsbart före meggning, och sånt som är fast installerat och elektroniskt är bra om det kopplas loss genom att lossa ledningar. (Visst, korrekta burkar ska väl tåla att meggas med 500V, men det är ju onödigt att megga genom t.ex. inbyggda överspänningsskydd i apparater eller liknande)
jbr: [citat] Jo, det stämmer att jag vill ha alla KNX-moduler i samma central. Funkar det att dra allt till resp. utrymme via en takdosa ser jag det som både funktionellt och lättöverskådligt. Jag har valt att hålla isär KNX från ljud, bild och data. Receiver, Sonos, switchar, NAS och allt annat som blinkar trevligt är samlat i ett separat utrymme. Även detta i anslutning till schaktet.
yxis: Ja, och kommer man över ett parti så använder man de färgerna när de behövs, och köper in andra färger där andra behövs. Undantaget är väl om man är påväg att gå i konkurs imorron, men hur ofta går ett elinstallationsbolag i konkurs?
buffster: [citat] http://www.nexa.se/LWMR-210-Inbyggnadsmottagare.htm http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm http://www.nexa.se/ECMR-250-Inbyggnads-dimmer.htm
yxis: Men det är väl inte Skanova man ska kontakta utan de som man har abbonemang hos, om det inte uttryckligen står i abbonemangsavtalen att man ska kontakta Skanova? Eller är det faktiskt så bra att de som verkligen utför servicen också är de man ska prata med? I så fall förtjänar telekombranschen en eloge för att nån lyckats köra över management-businiess-folkets förslag att man
yxis: "Pluppen" mitt i proppen, den del man ser genom huven, har samma färg som passdelen ("botten") om de är på samma styrka. Alltså om det t.ex. är gult i hålet så väljer man en propp med gul "plupp" =25A o.s.v. Gul = 25A Blå = 20A Grå = 16A (på stenåldern 15A) Röd = 10A Grön = 6A
Daniel78: [citat] Snickare gör likdant, fyller upp släpen med 30 plywoodskivor och säger att dom tagit 20, och lastar 270cm gips och skriver ner 240. Samma personer som jag sett göra detta har sedan blivit förbannade när dom handlat på Byggmax och vrålat ur sig att dom "inte litar på sina kunder" och har sedan aldrig mer handlat där.. (Byggmax har som policy att ALLTID räkna allt, oavsett mängd
kimmo_thn: tror det nya taket blir på ca 2m 27cm.. men jag har beställt 2st ip44 hide a lite till deras dusch del. Kan inte låta dom installera dessa ip20 där... skulle nog sova dåligt en stund framöver då. Kommer ihåg när man själv var ung och duschade i detta duschrum. Det bästa man visste var ju att spruta vatten upp i taket så det börja liksom droppa ner som tropisk regn:) hehe.. otroligt
Kjell_G: Det är nog riktigt att det blir bättre med lite avstånd. Som det är nu kommer EKK (4xnånting) från insida vägg till dosa utsida som matar vidare till armaturer. Då måste jag byta den för att få lite avstånd till armatur, dessutom måste väl tändtråden dras med till relät? Alternativet är väl att låta dosan sitta kvar o dra ny kabel till relät, som då kan hamna en bit ifrån
Patrik_Hed: Porslinsringen hade gått sönder och låg i bitar bara. //Patrik
yxis: Jag tänkte iofs motor+generator på isolerande stativ (typ skruva på marmorplatta eller nåt annat som är stabilt nog så att man inte kör sönder lagren - den risken lär nog finnas om man skruvar på trä som sätter sig med tiden), så att man får två helt separata jordsystem. Det borde väl gå att se hur mycket förbrukning aggregaten har? Batteriet har ju specad kapacitet och jag tror