Jag har en liten stuga som enbart har solceller och 12v som jag monterat själv, allt funkar perfekt. I sommras byggde jag om hela köket och saknar ett litet 220V uttag vid diskbänken. Jag använder en omformare på 1000w för att få 220V.
Min fråga är, får jag utan elbehörighet men med " nödvändig kännedom" klamra en kabel och sätta ett vanligt vägguttag och i andra änden ha en vanlig stickpropp som jag ansluter till omformaren.

Hej och välkommen till forumet!

Nej, det är en fast installation så det får du inte göra.

Dessutom så har du inte nödig kännedom om du gör enligt ditt eget förslag, det är fel utförande och fel material.

Vad gäller material så använder jag ju inte en gummikabel utan en vanlig inomhuskabel 3x1,5,
Dessutom ligger det inte ström på hela tiden utan bara när jag tänkte använda den

Du får inte sätta en stickpropp på en EKK/EKRK 3G1.5 om det är vad du menar. Sätt i så fall ett fast monterat intag där du vill ha omformaren.

2425158.jpg

eller en kopplingsdosa med dragavlastning med en kort anslutningssladd.

Och eftersom detta då är en fast installation krävs behörighet.

Ok, det verkar som om jag behöver någon som tittar på det. Tack för info

"Tvättmaskindosa" är ett bra sökord för att hitta en kopplingsdosa med dragavlastning.

Det är nog en bättre idé att göra som du tänker än att bara dra en skarvsladd.

OBS att den fast monterade kabeln ska vara avsedd för fast installation, t.ex. EKK, EKRK o.s.v., och inte "anslutningssladd" (SKK o.s.v.).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.