-MH- skrev:
Det slog mig att det kanske är bäst att sätta en sådan där kombination brytare + uttag? Måste jag isåfall fräsa in en senildosa under befintliga, eller finns det något smidigt med halv eller hel förhöjning?
Det räcker med en halv förhöjning. Brytaren behöver ingen dosa under för djupets skull, det är bara uttaget som gör det. Så brytaren kommer ett fack högre upp. Påminn mig på lördag så skall jag visa hur det ser ut. :)

Jag hade letat rätt på en handdukstork istället som passar mellan röret och badrumshyllan.

Och självklart försökt hitta en med brytare+kabelingång nere till vänster, då behöver du bara klamra eller fräsa in en 20cm kabel mellan brytarens dosa och handdukstorken.

Nej, kan inte lugna mig! Fota nu! Och var kan man köpa dessa mackapärer?

Handdukstork hade jag funderat på, men behöver värmen också. Finns det någon tork på 300+ W ?

-MH- skrev:
Handdukstork hade jag funderat på, men behöver värmen också. Finns det någon tork på 300+ W ?
Jadå, vi hade en på 650W i vårt badrum tidigare, den hade en liten termostat man ställde in temperaturen med.

Jag vill minnas att dom fanns i (ungefär) 100, 300, 650, 850 och 1000w när vi köpte vår.

Kommer inte ihåg exakt pris, men vi gav under en tusenlapp.

EDIT: Daniels svar var bättre!

Daniel, var det enda värmkällan också? Låter intressant! Vad var det för tillverkare?

Praktiska studier visar att handdukstork som enda värmekälla är ingen höjdare. Det finns en anledning till att man vill ha element nära golvet (annars blir värmen inte nåt vidare) och att man inte vill ha handdukstorken vid golvet (då släpar handdukarna mot golvet...).

Detta är visserligen baserat på en vattenburen handdukstork kopplad på varmvattencirkulation, men ändå...

-MH- skrev:
Daniel, var det enda värmkällan också? Låter intressant! Vad var det för tillverkare?
Det var enda värmekällan, i ett litet badrum på ca 4-5m2 som var extremt dåligt isolerat.
Fabrikat vet jag tyvärr inte, vi köpte den på Eko Stormarknad för 6 år sedan, och sålde den igen för 4 år sedan när jag rev badrummet.

Alternativet är ju element på standardhöjd, med en klädhängare/hatthylla ovanför. ;)

-MH- skrev:
Alternativet är ju element på standardhöjd, med en klädhängare/hatthylla ovanför. ;)
Det funkar också, jag tipsade mest om handdukstork så du skulle få lite enklare/snyggare kabeldragning :)

Vissa el-element mår inte så bra av att man hänger handdukar ovanför, det droppar ner vatten på värmemojängen som kan vara >100 grader varpå det säger pooch när droppen kokas bort. Jag vet iofs inte om det är dåligt eller om det bara låter obehagligt, men har varit med om ett element som utsattes för detta under nåt års tid och sen pajade efter att ha funkat i ca 15 år före detta hände. Det kan iofs åxå pajat av att det kördes hårdare++ än tidigare.

Nu så, kom det äntligen upp. Stod där på Hornbach och plockade ELJO kombinationsram, uttag och... lyckades få fatt i en ELKO-ram? Upptäckte det när jag skulle skruva ihop... J-a Gelia. Nå, Skene Järn hade (Amiga).

Blev en skotork istället. Var ej oroliga, den är dubbelisolerad och ej fast monterad. Borde vara okej. JFB finnes.

• DSC_0010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.