5 893 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Elpatron till 16A Säkring
Hej!
Ska sätta in elpatroner i acktankarna till en ny vedanläggning. tanken är att dom ska användas då jag inte är hemma och kan elda, Nu är det så att jag har två st patroner liggande en på 4.5kw och en på 6kw det är tänkt att en patron ska gå i första hand och om den inte orkar ska den andra gå in. Nu till den stora frågan blir 10.5Kw för mycket för 16A säkring? vill inte vara orolig för att huvudsäkringen inte ska hålla om jag åker bort. det som kommer att dra ström när jag är bortrest förutom elpatronerna är golvärme i ett litet badrumt samt någon lampa, en kyl och en frys. fins även en teoretisk möjlighet att hydroforpumpen kan göra en start om trycket skulle ligga precis på gränsen för tillslag. Så Bör jag byta 6kw patronen till en 4.5kw för att vara lugn eller kommer säkringarna att hålla även för 10.5kw om det blir så kallt att båda patronerna måste gå?
Ska sätta in elpatroner i acktankarna till en ny vedanläggning. tanken är att dom ska användas då jag inte är hemma och kan elda, Nu är det så att jag har två st patroner liggande en på 4.5kw och en på 6kw det är tänkt att en patron ska gå i första hand och om den inte orkar ska den andra gå in. Nu till den stora frågan blir 10.5Kw för mycket för 16A säkring? vill inte vara orolig för att huvudsäkringen inte ska hålla om jag åker bort. det som kommer att dra ström när jag är bortrest förutom elpatronerna är golvärme i ett litet badrumt samt någon lampa, en kyl och en frys. fins även en teoretisk möjlighet att hydroforpumpen kan göra en start om trycket skulle ligga precis på gränsen för tillslag. Så Bör jag byta 6kw patronen till en 4.5kw för att vara lugn eller kommer säkringarna att hålla även för 10.5kw om det blir så kallt att båda patronerna måste gå?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
På 3x16A får du ut ungefär 11 kW, vilket ger väldigt liten marginal om bara acktanken drar 10,5 kW.
Jag skulle inte ta risken med tanke på frysskador mm som kan uppstå!
Jag skulle inte ta risken med tanke på frysskador mm som kan uppstå!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
En belastningsvakt som kopplar bort patronerna vid hög belastning är en lösning
Eller höj huvudsäkringen
Eller sätt bara in den ena
Eller höj huvudsäkringen
Eller sätt bara in den ena
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Är du mycket borta? Då blir det dyrt med elvärmen. Kanske läge för en billig luft-vatten VP? Även halvdålig COP gör ju att marginalen för huvudsäkringarna blir stor!
Redigerat:
Ja, att endast sätta in 6Kw patronen är ju ett alternativ, men frågan är ju hur långt det räcker? eldar med ved och pellets i dag så jag har väldigt difus uppfattning om vad huset kräver då det är rejält kallt, men frågan är väl om jag inte ska sätta in en 4.5Kw till alternativt en 3kw och behålla 6 kw patronen. blir ju jobbigare att ändra sig då systemet är vattenfyllt. Vad blir kostnadsökningen om man höjer från 16 till 20A huvudsäkring? som ju också är ett alternativ.
Nej, vi är inte mycket borta utan det ska bara vara för värme då vi åker och hälsar på släkten över någon helg i bland, så det blir i undantagsfall som elen ska gå.Anders Johansson skrev:
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Ingen jättskillnad mellan 16A och 20A - i Fjolltärsk dät jag bor tar Fortum 1980:-/år för 16A och 2660:-/år för 20A. Plus jobbet att byta.
koppla bort en slinga på 4.5 kw patronen skulle ju kunna gå om jag visste exakt hur resten av huset ligger fördelat på faserna, men eftersom jag inte vet det, blir det ju att jag fortfarande har två faser som ligger på lika hög last som om jag körde på alla slingor. intressant pr95 att du klarar dig så länge på 6Kw skulle ju varit kanon om jag visste att det skulle räcka i mitt fall. Nej, det får nog bli att jag köper en till 4.5Kw en helt ny omonterad 6Kw patron kanske man kan sälja för någon krona på blocket.
Tänk också på att det är skillnad på hur mycket effekt som behövs för att hålla cirka 20 varma goa grader inomhus eller att "bara" hålla såpass varmt att det inte är nån frysrisk.
Om du ändå har patronerna liggandes och har möjlighet att montera dem så kan det kanske vara läge att montera båda och se om det räcker att köra den ena eller om du behöver båda.
Det verkar vara vanligt att acktankar har plats för två patroner, då kan det kanske vara bra att ha en nedtill som du kör som frysskydd och grundvärme när du är bortrest på vintern, och en upptill som du kör för att slippa elda för varmvatten på sommaren?
För att testa hur mycket effekt som går åt för att hålla huset varmt så skulle du kunna prova att montera in patronerna, tvångsstyra alla shuntar till max värme och ställa patronernas termostat på "riktigt varmt" och låta allt stå så så ett tag, så ser du om det blir varmare eller kallare inomhus efter något dygn.
Som jämförelse så har det aldrig varit problem med 16A huvudsäkringar i stugan trots att den tidvis hållts 20 grader varm med enbart elpatron, 100m2 boyta fördelat på en större bottenvåning och en mindre övervåning byggd i etapper under rätt många års tid. (Däremot bränner jag lätt 16A huvudsäkring om jag försöker snabbt värma upp stugan när den är utkyld, fast det är ju inget problem för dig, om du kommer hem och det är +12 inne så är det ju bara att köra vedpannan för fullt).
Om du ändå har patronerna liggandes och har möjlighet att montera dem så kan det kanske vara läge att montera båda och se om det räcker att köra den ena eller om du behöver båda.
Det verkar vara vanligt att acktankar har plats för två patroner, då kan det kanske vara bra att ha en nedtill som du kör som frysskydd och grundvärme när du är bortrest på vintern, och en upptill som du kör för att slippa elda för varmvatten på sommaren?
För att testa hur mycket effekt som går åt för att hålla huset varmt så skulle du kunna prova att montera in patronerna, tvångsstyra alla shuntar till max värme och ställa patronernas termostat på "riktigt varmt" och låta allt stå så så ett tag, så ser du om det blir varmare eller kallare inomhus efter något dygn.
Som jämförelse så har det aldrig varit problem med 16A huvudsäkringar i stugan trots att den tidvis hållts 20 grader varm med enbart elpatron, 100m2 boyta fördelat på en större bottenvåning och en mindre övervåning byggd i etapper under rätt många års tid. (Däremot bränner jag lätt 16A huvudsäkring om jag försöker snabbt värma upp stugan när den är utkyld, fast det är ju inget problem för dig, om du kommer hem och det är +12 inne så är det ju bara att köra vedpannan för fullt).
En till grej:
Med tröga säkringar så är det väl ungefär genomsnittet räknat över en timma som inte får överstiga 16A.
Det funkar alltså bra om du drar 20A en halvtimma, 10A en halvtimma o.s.v. växelvis.
Med tröga säkringar så är det väl ungefär genomsnittet räknat över en timma som inte får överstiga 16A.
Det funkar alltså bra om du drar 20A en halvtimma, 10A en halvtimma o.s.v. växelvis.
Fick tag på en till 4.5Kw i dag på konkursutförsäljning för 250kr som passar i kopplingsboxen, för det priset tyckte jag inte det var så mycket att fundera på, så jag tror att 6kw patronen får ligga som reserv eller om någon i bekantskapskretsen skulle behöva den. med 9 Kw får jag ju lite bättre marginal mot säkringarna så jag hoppas att det går vägen.
Kollade även vad en 20A säkring skulle kosta och det var ju inte precis gratis:@ och då jag endast skulle behöva den några dagar per år så hoppar jag gärna över den kostnaden.
Kollade även vad en 20A säkring skulle kosta och det var ju inte precis gratis:@ och då jag endast skulle behöva den några dagar per år så hoppar jag gärna över den kostnaden.
Klicka här för att svara