Hej, jag ska dra flexslangar och sätta upp dosor till vägguttag och sånt. jag ska sätta en regel på 95 mm och sen en 45mm på andra hållet. ska sätta dosorna i 45mm "väggen" och jag frågar om man ska lägga papp över där sen? eller kan man spika väggen på reglarna och göra hål genom väggen och sätta eluttagen sen. om ni fattar hur jag menar:D
uppskattar alla svar :D
Mvh Gotte

Man brukar montera dosorna i reglarna och sedan göra hål i väggmaterialet som ska täcka dosorna (OSB/Gips/Spånskiva eller vad du nu ska ha). Finns dosor för enkelgips eller väggar med två skivlager. Det finns iofs även "Rot-dosor" som kan sättas in efter att väggskivan är på plats.
Vad är det för papp du menar? Är det en (ny) yttervägg brukar man ju sätta diffusionstät plats, men helst bakom dosorna och flexslangarna för att inte punktera den för mycket.

Edit: Men allt det där gör ju din elektriker.

Redigerat:
Okej, nae såg en snubbe som hade gjort med papp över uttagen och sedan väggen.
tänkte hålla ner kostnaden och dra det mesta själv :D

Bara din elektriker godkänner att du gör det så. Inte alla som går med på det, eftersom de är ansvariga för installationen.

Jo jag vet :D men det är grönt med han

Vad ska pappen vara till för?

Kör du VP2 dosor så kan du montera dom så att du kan sätta upp gipsen med magnet i dosan, och sen tar du hålet och skruvar ut den gröna/blå ringen i dosan. Det är det enklaste sättet att göra det på.

På ena sidan väggen sätter man först skivorna och sedan dosorna, på "baksidan" av samma vägg sätter man först dosorna och sedan väggen.

elmont skrev:
På ena sidan väggen sätter man först skivorna och sedan dosorna, på "baksidan" av samma vägg sätter man först dosorna och sedan väggen.
Jag tycker att det låter som att det är en yttervägg han tänker på. :)

//Patrik

Okej, tack för svaren!

Hej, jag tänkte passa på att ställa en fråga här också... Kan man skruva på plats väggskivan innan man gör hålet i väggskivan? med vp2? borde det inte bli en rätt kraftig utbuktning i väggplattan i sådanafall?

Med vänlig hälsning, realdoolar

Det "vanliga" sättet är att använda "hole i one" (magneter) som man stoppar in i dosorna, fäster skivorna, använder "sökaren" och sågar hål för dosorna och sedan fullskruvar skivan. Inga som helst problem.

Tack spik99, det borde jag tänkt på :)

Realdoolar skrev:
Hej, jag tänkte passa på att ställa en fråga här också... Kan man skruva på plats väggskivan innan man gör hålet i väggskivan? med vp2? borde det inte bli en rätt kraftig utbuktning i väggplattan i sådanafall?

Med vänlig hälsning, realdoolar
Man brukar kunna skruva gips skivan i ovankant och låta den hänga lite buktandes tills man tagit upp hålen, fortfarande enklare än att mäta, speciellt om man inte är van.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.