Hej
Har funderat på en pryl som letar reda på hur sladdar är dragna i hemmet. Det jag egentligen är ute efter är någon man kopplar in mellan nolla och fas i propp skåpet som gör att trådarna till någon form av antenner som skickar ut någon form av signal. sen kan man dra något som pipper eller blinkar på vägen tills man hittar var sladden kommer ut.

Har inte hittat någon sådan pryl ännu, dock hittade jag en som hittar alla strömförande sladdar så det man skulle kunna gör är att skruva ut alla andra proppar utom dom man letar efter då borde apparaten bara hitta sladden man letar efter.

Så nu tänkte jag kolla med er elektriker som jobbar med detta hela dagarna hur gör ni när ni är ensamma och vill veta var andra änden på en sladd kommer fram? :blushing:

Tonsändare är det som du är ute efter:
http://www.marelco.se/pdf/Serviceinstrument.pdf
Teletestare kallar dom sin modell för.

Det är inte så ofta man råkar ut för det problemet, men visst, ibland händer det ju att folk bygger in dosor...

Det är troligtvis dyrare för dig att köpa en kabelsökare än att ta dit en elektriker som reder ut din härva;)

Produkter som diskuteras: "kabelsökare"
Kabel- & regelsökare
Troligen, särskilt som jag redan har köpt en Isulationsprovare, men känns ändå bra att ha lite koll på huset. Om jag hade ringt en elektriker från början hade jagidag inte haft en aning om vad felet var och vilka kablar som gick vart osv. Nu känns det som jag har en rätt bra bild av hur el dragningarna går och hur illa det är.

Du har redan handlat så det är lite sent, men ett trick är att försöka köra in dragfjädern i röret tills det tar stopp. Om du hållit redan på hur mycket du matat in så har du ungefärligt avstånd. Och om du drar fjädern snabbt ut och in så kan du höra när änden slåremot exv. en igenbyggd dosa (man kan ibland även höra fjädern på vägen).

Det där var inte så farligt pris.

Om du inte har metallrör och inte heller har skärmade kablar (EKLK, EKRK o.s.v. är skärmade) så kan annas en såndär "phasen-penna" fungera om du slår av strömmen på alla ledare utom just den du ska söka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.