DIY_freak skrev:
Jo, men det är också ganska många som sänker sin förbrukning t.ex. genom att installera värmepumpar istället för tjyvkoppling på elnätet. Så hur skiljer de en "normal" besparing från en olaglig?
Med loggningssystem kan man se små avvikelser och då samköra det mot utetempen....och på det viset som om det hänger ihop...

DIY_freak skrev:
Jo, men det är också ganska många som sänker sin förbrukning t.ex. genom att installera värmepumpar istället för tjyvkoppling på elnätet. Så hur skiljer de en "normal" besparing från en olaglig?
Dom har väl alltid en summamätning i transformatorstationen som nämnts tidigare i tråden, så stämmer den med summan av de berörda kunderna så kommer de säkert inte ens kolla trots att man sänkt sin förbrukning.
De flesta elmätare har väl separat mätning på varje fas som de rapporterar in, det visas i displayen på vissa elmätare men inte alla. Har elbolaget en kund som helt plötsligt bara förbrukar ström på en fas (för att fortfarande ha kvar en förbrukning och inte sno all el) så ringer nog varningsklockorna rätt så snabbt.
Stämmer inte summamätningen så är det nog inte speciellt svårt att lista ut vem som är strömtjuven, i värsta fall får de väl kolla de berörda mätarna på den stationen.

Bara några teorier från min sida, som sagt så tror jag inte man kan hålla på att sno el speciellt länge innan det upptäcks nu när vi har fjärravlästa elmätare

Nyheten var upp på TV4 lokaltv och där pratade man om att han kopplat sig på grannens anläggning. Inga närmare detaljer tyvärr.

eran skrev:
Nyheten var upp på TV4 lokaltv och där pratade man om att han kopplat sig på grannens anläggning. Inga närmare detaljer tyvärr.
Ännu en hönshusägare alltså.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Dom som gör dylika saker brukar ofta vara ökända sedan tidigare, och har ögonen på sig i det mesta dom gör.

Jag kollade med journalisten och till artikeln och såhär säger han:

Ola_Lindqvist skrev:
I domen finns inget resonemang om avsaknaden av behörighet, han döms för själva elstölden och den risk han utsatt andra boende för. Målnumret är B 2429-12, Uppsala tingsrätt.
Varför det är så förklaras bra av mycke_nu i inlägg #9.

mycke_nu skrev:
Som vanligt värderas egendom mer än liv..
Jasså du, vilka egendomsbrott ger högre straff än mord?

-MH- skrev:
Jasså du, vilka egendomsbrott ger högre straff än mord?
Mordbrand. I alla fall är det inte lägre.

Redigerat:
Mordbrand: 2-8 år
Grov mordbrand: 6-18 år (el. livstid)
Mord: 10-18 år (el livstid)

nsiak skrev:
Dom har väl alltid en summamätning i transformatorstationen som nämnts tidigare i tråden, så stämmer den med summan av de berörda kunderna så kommer de säkert inte ens kolla trots att man sänkt sin förbrukning.
Ja, dessa data går nog att mata in i ett datorprogram som på mattematisk hjälp bygger modeller av hur nätet ser ut och vilka förändringar som är rimligt.

Kanske kan ett sådant program också detektera ökat spänningsfall i nätet och larma i förväg innan något riktigt illa händer?

nsiak skrev:
De flesta elmätare har väl separat mätning på varje fas som de rapporterar in, det visas i displayen på vissa elmätare men inte alla. Har elbolaget en kund som helt plötsligt bara förbrukar ström på en fas (för att fortfarande ha kvar en förbrukning och inte sno all el) så ringer nog varningsklockorna rätt så snabbt.
Stämmer inte summamätningen så är det nog inte speciellt svårt att lista ut vem som är strömtjuven, i värsta fall får de väl kolla de berörda mätarna på den stationen.

Bara några teorier från min sida, som sagt så tror jag inte man kan hålla på att sno el speciellt länge innan det upptäcks nu när vi har fjärravlästa elmätare
Fast i stort sett bara last på en fas är väl kanske inte helt otroligt om någon t.ex. har en riktigt gammal installation där nästan all enfasbelastning ligger på samma fas (jag är t.ex. uppväxt i en villa byggd på 40-talet där centralen för allt utom källare + köksmaskinerna var enfas, och dessutom hade någon med otur vid tankeverksamheten dessutom lagt än mer grejer på samma fas) och installerar en enfasdriven värmepump som ersätter vattenburen trefas-elvärme under höst och vår, och klantar sig genom att installera värmepumpen på samma fas som allt annat redan går på (t.ex. för att det råkar sitta ett uttag bra till, eller nåt sånt).

När de väl misstänker stöld (HUR de misstänker dylikt kan vi ju bara spekulera i), så sätter de en mätare tillfälligt i närmsta kopplingspunkt. Det vill säga där din servis är avsäkrad.
Jag har sett detta själv när jag i samverkan med elverket dragit en ny servis, i klippskåpet satt en plomerad och skyltad mätare på ett knivsäkringshandtag. Jag frågade killen vad det var och han hyssjade och blinkade åt mig och sa att 'så kan det se ut när vi misstänker elstöld'.

Finns ingen i Sverige som blivit dömd för " hemma kopplad el "
eller obehörig elinstallation som det heter mer juridiskt.

I detta fall är det brottsbalken man åberopar.

Lite svårt att bevisa vem som kopplat vad, kanske om han blir filmad isf.. Sen får man ta DNA och tvinga fram en bekännelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.