Men "raggarslang" känns inte det lite väl... "raggigt"? :rolleyes:

//Patrik

En ljustunnel verkar också häftig tycker jag, men inte så himla elektrisk.

En annan idé är att köra med relativt traditionella dimbara lampor men se till att alla är styrs via nexa-mottagare och en tellstick. Då tror jag att du kan skapa olika belysningsprofiler och växla mellan dem med din smartphone. Du borde också kunna ha belysningsprofiler som styrs av dagsljuset.

Vad är det för rum du ska lysa upp egentligen?

Patrik_Hed skrev:
Men "raggarslang" känns inte det lite väl... "raggigt"? :rolleyes:

//Patrik
Tss.. provocera på du.. :D

pelpet skrev:
En ljustunnel verkar också häftig tycker jag, men inte så himla elektrisk.

En annan idé är att köra med relativt traditionella dimbara lampor men se till att alla är styrs via nexa-mottagare och en tellstick. Då tror jag att du kan skapa olika belysningsprofiler och växla mellan dem med din smartphone. Du borde också kunna ha belysningsprofiler som styrs av dagsljuset.

Vad är det för rum du ska lysa upp egentligen?
Ljustunnel skulle kunna funka i en del av hallen, bortsett från att spången på vinden blir ivägen.. hehe. I vardsgsrummet strök jag ganska snabbt ljustunnlar av anledningen att rummet är ca 5x8m och har fönster längs hela ena kortsidan. Ljudinsläpp finns så att säga :)

Fraggo skrev:
Vet vad du menar för dold belysning. Bland annat Hide-a-lite saluför detta och om jag inte minns fel är varje lampa på 5W så det blir ju rätt mycket till slut.

Funderade på den lösningen faktiskt, fast med LED-tejp, eventuellt RGB. Detta är lösningen som ligger närmast just nu, men jag har inte kommit på någon snygg lösning på hur man gör spalten längs väggen. Hur gjorde du?
Jag reglade ner taket med en 75 mm regel. På reglarna satte jag gips. Längs kanten på gipset, dvs längs öppningen för ljuset satte jag en L-formad list som målades vit. På väggarna lät jag tapeten gå hela vägen upp till det ursprungliga taket. I mitt fall hade jag ljusa tapeter, så det vart enklast och snyggast så. Alternativt kan man låta måla vitt på väggen ovanför det sänkta taket om man har mörka tapeter eller annan färg på väggarna.

Jag tror att man kan köra med böjar på ljustunnlar, på bekostnad av lite ljus.

I tidningen Vårt nya hus finns ett reportage om ett nybyggt hus som hade satt in någon form av industribelysning i rummen, det såg ut som inkapslade lysrör (inbyggt i nivå med innertaket) som löpte som en rand centrerat i taket. Lite svårt att beskriva...

Det vore kul med några foton av rummen som TS vill lysa upp.

pelpet skrev:
Det vore kul med några foton av rummen som TS vill lysa upp.
Ja skitkul, då måste jag ju städa.. :D
Nä men jag kan ordna nåt underlag imorgon (läs lördag) om jag kommer ihåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.