Till ladugården har jag en matning bestående av 3x6/6 25A. Denna behöver nu förlängas invändigt då centralen moderniseras och måste flyttas.

Nu skall man enligt FBs önskan sätta en 300 mA brandskyddsautomat på alla invändiga huvudledningar. Detta är inga problem och jag fortsätter sedan med 5G6 invändigt i byggnaden till den nya centralen

Här uppstår huvudbryet..

Från den nya centralen vill jag mata en annan undercentral med 4G10 (TNC) säkrad 16A. Denna existerande kabel som inte går att byta uppfyller kravet på 10 mm2 PEN-ledare, MEN de förgående kablarna gör det inte.

Hur kommer jag runt detta? Kan jag bortse från PEN-kravet eftersom det en utvidgning av en existerande anläggning? Att byta matande jordkabel till ladugården är möjligt, men inte speciellt attraktivt.

Där har du bitit i det Gotländska gräset. Du kan inte gå tillbaka från TN-S till TN-C i den nya centralen. Du måste koppla in TN-C-kabeln innan du splittar till TN-S. Att den kabel som matar ladugården bara är 6 mm² är Ok. Det är bara om den byts som den måste uppfylla dagens regler.

Nej, jag vet ju att det inte går att gå tillbaka.. blev visst lite kortslutning i skallen där när jag planerade att koppla utgående PEN i 4G10-kabeln till PE efter brandskyddsautomaten. :x

OK, brandskyddsautomaten får utgå vad än FB tycker. Jag får köra TNC fram till centralen.

Ja, lägg den bara säker mot gnagare och sork ;)

Bo.Siltberg skrev:
Där har du bitit i det Gotländska gräset. Du kan inte gå tillbaka från TN-S till TN-C i den nya centralen. Du måste koppla in TN-C-kabeln innan du splittar till TN-S. Att den kabel som matar ladugården bara är 6 mm² är Ok. Det är bara om den byts som den måste uppfylla dagens regler.
Nyfiken vill gärna veta anledningen till denna regel. Har man en JFB uppströms i systemet blir det naturligtvis tvärstopp, men om inte? Har det med vagabonderande strömmar att göra, eller varför ?

Ingen vettig människa skapar ju de förutsättningarna vid nyinstallation, men i gamla installationer där vissa kablar är omöjliga att byta kan ju dessa förutsättningar uppstå, dvs att man skulle önska gå tillbaka till TN-S till TN-C.

Bo.Siltberg skrev:
och sork ;)
Haha, ja dom är värst..

norrbottenstorpet skrev:
Nyfiken vill gärna veta anledningen till denna regel. Har man en JFB uppströms i systemet blir det naturligtvis tvärstopp, men om inte? Har det med vagabonderande strömmar att göra, eller varför ?

Ingen vettig människa skapar ju de förutsättningarna vid nyinstallation, men i gamla installationer där vissa kablar är omöjliga att byta kan ju dessa förutsättningar uppstå, dvs att man skulle önska gå tillbaka till TN-S till TN-C.
Vill man gå tillbaka får man konvertera tillbaka TN-S systemet till TN-C genom att lägga ihop PE och N.

Alternativet att ansluta PEN till PE i ett TN-S system är förbjudet eftersom inte PE får belastas, och likaså kan man inte ansluta PEN till N eftersom man då inte har en garanterad skyddsjord om nollan lossas.

mycke_nu skrev:
Vill man gå tillbaka får man konvertera tillbaka TN-S systemet till TN-C genom att lägga ihop PE och N.
Det är ju den uppenbara lösningen och egentligen det jag frågar om. Men är det tillåtet?

Att man inte kan ansluta en PEN på en N eller PE plint när de är separerade säger sig självt (eller mycke_nu säger det bättre).

Inte gå tillbaka till i betydelsen "någonstans längs kabeln", utan "gå tillbaka till" som i att ändra så att systemet inte är TN-S utan förblir TN-C förbi den punkten där den nya kabeln ansluts. Anledningen är att en PE får aldrig vara strömbärande annat än vid fel.

Ett undantag finns: man kan alltid bygga ett nytt system med hjälp av en isolationstransformator och då kan man ju välja själv vilket system man har efteråt. Nu kostar det rätt mycket så man får allt ha bra skäl innan man väljer den lösningen.

norrbottenstorpet skrev:
mycke_nu skrev:
Det är ju den uppenbara lösningen och egentligen det jag frågar om. Men är det tillåtet?
Med förbehåll. Elsäkerhetsverket har en gång med viss tvekan godkänt att man parallellkopplar skärmen och en ledare i EKKJ. Det lär finnas en fråga i gamla blå boken. Men, förbehållet är att det är svarta siffermärkta ledare. Modernare kablar med blå och gul/gröna ledare får inte läggas samman till PEN. http://www.byggahus.se/forum/el/184628-tva-elektriker-men-bara-en-kan-ha-ratt.html

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Hmm...gäller blå boken? ;)

mycke-nu som är så mycket för säkerhet, hur vet du att skärmen i din EKKJ är bra, kanske bara 2 kardeler kvar på den om den legat i fuktig mark?
Finns anledning till att regeln om minsta area för PEN kom. Den kan ju även vara i nyskick.

Enk Projektet skrev:
Hmm...gäller blå boken? ;)
Om det inte finns senare föreskrifter och regler som motsäger vad som står i äldre föreskrifter så är det ju inte fel att snegla på dessa.

Slugge skrev:
mycke-nu som är så mycket för säkerhet, hur vet du att skärmen i din EKKJ är bra, kanske bara 2 kardeler kvar på den om den legat i fuktig mark?
Finns anledning till att regeln om minsta area för PEN kom. Den kan ju även vara i nyskick.
Arrgh... :mad: :)

Nu sköt du ner mitt sista argument mot att byta kabeln. Jag hade tänkt sälja den där trumman med överbliven N1XV 4G10..

Screen Shot 2012-09-20 at 7.27.05 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.