5 569 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
El till inbyggnadsugn + häll
Jag håller på att renovera köket, total utblåsning. Den gamla spisen åker ut och in kommer en inbyggnadsugn och en induktionshäll. Nu har jag en elektriker som ska komma och fixa elen senare (även för badrummet jag håller på med) men jag tänkte jag skulle slippa att ringa och kolla med honom hur jag ska dra rören till ugn + häll. Matningen till den gamla spisen är kvar och den tänkte jag man kunde återanvända...det är 5 trådar som kommer ur röret, 3 proppar i proppskåpet a 16A. Vad behöver jag göra för att få "rätt" el till både ugn + häll?
Specen för hällen säger: Spänning: 220-240V. Anslutningseffekt: 6000W. Ström: 2x16A eller 1x32A.
Specen för ugnen säger: Spänning: 220-240V
Specen för hällen säger: Spänning: 220-240V. Anslutningseffekt: 6000W. Ström: 2x16A eller 1x32A.
Specen för ugnen säger: Spänning: 220-240V
5 trådar = 3 faser, nolla, skyddsjord.
Hällen vill ha 2 faser, ugnen med största sannolikhet 1 fas. Så då har du det du behöver i befintlig matning.
Din elektriker kommer förmodligen sätta en anslutningsdosa och lägga in allt i den alternativt dosa + ett uttag om ugnen kommer med stickpropp och du inte vill att han klipper den.
Det är vad jag tror.
Hällen vill ha 2 faser, ugnen med största sannolikhet 1 fas. Så då har du det du behöver i befintlig matning.
Din elektriker kommer förmodligen sätta en anslutningsdosa och lägga in allt i den alternativt dosa + ett uttag om ugnen kommer med stickpropp och du inte vill att han klipper den.
Det är vad jag tror.
Klicka här för att svara