Hejsan,ska montera ett 400 volt element 1000W, i sovrummet,men har endast 230 volt där.
Min fundering är om man kan bygla 1 fas,så man får 2 fas?
Tycker det borde funka,1000w blir ju inte så stor belastning på säkringen.
Men det vore roligt att få ett utlåtande av nån som kan det här bättre.

Nej det går inte, om du menar att du ska dela upp din enda fas vid elementet och ansluta samma fas till elementets båda anslutningspunkter. Om elementet kräver 400 volt behöver du en tvåfasgrupp med två olika faser. Mellan en godtycklig fas och nolla har du 230 volt. Mellan två godtyckliga faser har du 400 volt.

Enklast är att du köper ett element som är på 230 volt med stickpropp - då får du dessutom installera det själv.

Jag hoppas att jag har fel, men jag tycker det är misstänkt inlägg från ett troll :)

Nä nu ska du inte vara sån, finns inga dumma frågor vet du väl ;)

kalle1 skrev:
Hejsan,ska montera ett 400 volt element 1000W, i sovrummet,men har endast 230 volt där.
Enkelt utrykt NEJ. Men du kan väl förklara lite mer i detalj hur du tänker?

mexitegel skrev:
Enklast är att du köper ett element som är på 230 volt med stickpropp - då får du dessutom installera det själv.
Men då måste han likförbaskat ta dit en elektriker som sätter upp uttaget :)

kalle1 skrev:
400V kan du endast få med 2 eller 3 faser, spelar ingen roll om du byglar samma fas 1000 ggr, fortfarande bara 230V :) Tänk dig att du ska fylla 2 spänner med vatten från en kran, det går inte fortare om du kopplar på två slangar på samma kran, men har du däremot 2 kranar :) Väldigt pedagogiskt detta känner jag :P

Ja det va ju fan att det aldrig ska gå på lätten nån gång.
Jag får tacka för svaren,och ut och skaffa ett nytt element.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.