Hej,
vi skulle idag koppla in en taklampa med två matningar i vårt nybygge med bussel (KNX). Bara som en säkerhetsåtgärd kollade jag ledarna med spänningprovare innan vi startade, den pep och lyste på båda! När jag tog fram min multimeter (Biltema) kunde jag mäta 50 v i båda mot både jord och nolla (men ingen potential mellan dem). Nu gick jag ned till centralen och kopplade bort en ledare från brytaktorn, fortfarande var det 50 v i den trots att jag nu borde mäta på en helt fri ledare!! Sist så prövade jag att först jorda ledaren (inget bröt) och sedan mäta, fortfarande 50 v. Så vad tror ni om detta spelar min billiga multimeter mig ett spratt? Med brytaktorn till får jag ca 230 v mot jord och nolla på båda.

Tacksam för tips
Stenper

Ja, en digitalmultimeter är högohmig, och ligger tråden du mäter på i rör tillsammans med fasledaren får du utslag på det genom kondensatorverkan.
Sedan att du fortfarande får ett mätvärde när tändtråden är nerjordad låter som avbrott i jorden!

Hej och tack, misstänkte att det var något sådant! Det ver efter nedjordning som tråden visade 50 v. Nu har jag mätt igen under jordningen, då är det noll!
Vi hänger upp vår lampa och hoppas på det bästa ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.