Skall måla om väggarna hemma och lossade därför på strömbrytarna för att få en bra finish. Vill gärna dubbelkolla med någon mer kunnig på området, är det inte nödvändigt med ett bakstycke mot gipsväggen?
ImageUploadedByTapatalk1348427022.562361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är byggt 2003 om standard skulle ha kommit att ändras.

Brytaren som du har är för infällnad.
Du ska ha en utanpåliggande.

Det du har där är en ram som gör det möjligt att använda tex brytare för infällt montage utanpåliggande, det är helt ok så som det är gjort inget bakstycke krävs.

Mikael_L
Gamla säkringscentraler satt ju nästan alltid mot väggen direkt utan bakstycke. Och fortfarande finns det en hel del nya moderna utan bakstycke,

Om väggen vore av ledande material skulle det däremot känts tveksamt.

Ja, inget problem alls och oftast en snyggare lösning än att använda en vanlig utanpåliggande strömbrytare (kulo-brytare).

//Patrik

Varför sitter det ingen dosa?

Ok, tack för svaren! Varför det inte sitter någon dosa vet jag inte då vi köpte huset för ca ett år sedan. Frågan gällde om det var korrekt som min första bild visade eller om jag borde passa på att byta förhöjningsramen till typ
ImageUploadedByTapatalk1348467024.977721.jpg

Eller sätt dit en senildosa och fäll in den för största estetiska effekt. Strukturväv är förresten skit. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ska du göra nått så lägger jag min röst på föregående talar dvs ett st senil/rot dosa :)

Kikade lite till, liknande lösning sitter på ett par ställen i huset och då på ytterväggar som består av gips + osb och direkt bakom den plast och isolering. Sannolikt har man gjort det enkelt för sig för att slippa täta runt fler dosor än nödvändigt. Mina fem öre. Tack för svaren som jag tolkar till att befintlig kombination med strömbrytare för infällt montage med förhöjningsram utan bakstycke är ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.