Tänker mig att skarva en 12V-kabel, utanpåliggande. En IP56-dosa är lite stor. Förslag?

Presshylsor och eltejp, alternativt vulktejp, kanske?

Nja, en låda med skruvplint vill jag nog ha. Finns det små?

Kolla bland båttillbehör, vill minnas att jag sett nån liten låda för att koppla i.

Minsta kulodosan är väl bara hälften så stor som en IP 65 dosa.

mycke_nu skrev:
Presshylsor och eltejp, alternativt vulktejp, kanske?
I båtsammanhang så använder vi presshylsa, konsistensfett samt krympslang. Blir erfarenhetsmässigt en skarv som håller korrosion borta även i västkustmiljö.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
-MH- skrev:
Nja, en låda med skruvplint vill jag nog ha. Finns det små?
Finns egentligen ingen anledning. Korrekt pressning ger tillräcklig dragavlastning. Jag har riktig tång du kan låna. ;)

Skarva i VP-röret då, eller hänga skarven löst eller spika upp en sockerbit på väggen? ;)

Redigerat:
Skarv i röret om det är 12V är inga problem. Bara den går att dra i (ja dvs det får finnas ordentligt med plats). Det är som sagt inte ovanligt i bil/båtsammanhang.

Det är klart *kan* man undvika det, exv. genom att dra längre kabel, så gör man ju det, men annars inget större problem.

Och *ingen* sockerbit. Presshylsa.

12 V i en bil fungerar riktigt bra med vanliga flatstiftkontakter i riktigt många år, men som andra varit inne på, om det bara är en ren skarv som inte ska tas isär skulle jag göra en ordentlig lödning och använda krympslang. Så skarvade vi det mesta under de år jag sysslade med ljudbyggen i bilar.

För övrigt, vad är det för kabel? Jag vet att många av tillverkarna till trädgårdsbelysning har färdiga skarvar i sitt sortiment men de passar bara på deras kablar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.