Lika lite som om man öppnar nått annat och man har svart brun vit som fasföljd eller brun, svart, vit (gammal orginal svensk fasföljd). Lite besvärligare när man får det amerikanska med två svarta och en brun men eftersom vi vet att det förekommer alla varianter så lyfter vi inte på ögonbrynen.
Medlem
· Stockholm
· 2 284 inlägg
Har ni lust att dela med er av det roliga till oss icke-elektriker?
Färgföljden kan man väl leva med, men det är irriterande att behöva inspektera donet för att säkerställa att fasföljden inte blri fel när märkning och färg inte stämmer.
Inte vad jag hade förväntat mej, faktiskt. Men jag har väl för höga förväntningar.
Inte vad jag hade förväntat mej, faktiskt. Men jag har väl för höga förväntningar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag som är av den nyare stammen av elektriker hade blivit lite förvånad också.
Svart, grå, brun brukar man aldrig se som färger för fasföljd.
//Patrik
Svart, grå, brun brukar man aldrig se som färger för fasföljd.
//Patrik
Är det inte det jag skriver?? Eller med andra ord vem bryr sig om fasföljden i en kopplingsplint, Hur blir det med fasföljden i tex. en dosa där man kopplar med tex. Wago.
Och vart skulle L1 L2 och L3 ligga fasföljden är från vänster till höger eller uppifrån och ner, så kopplar man "rätt" men vänder på uttaget ett halvt varv blir det fel. Ska man då flytta trådarna för att få rätt fasföljd?
Och vart skulle L1 L2 och L3 ligga fasföljden är från vänster till höger eller uppifrån och ner, så kopplar man "rätt" men vänder på uttaget ett halvt varv blir det fel. Ska man då flytta trådarna för att få rätt fasföljd?
Redigerat:
Nu missade du nog poängen..spik99 skrev:Är det inte det jag skriver?? Eller med andra ord vem bryr sig om fasföljden i en kopplingsplint, Hur blir det med fasföljden i tex. en dosa där man kopplar med tex. Wago.
Om plinten är märkt L1,L2,L3 så vill i alla fall jag gärna att färgerna stämmer överens med detta. Inte för att det "skall vara så" utan för att det man inte vet vad som gäller utan att kolla hur uttaget är kopplat internt. Något som jag inte tycker jag skall behöva göra.
Mjna, det vet du inte om du inte kollar hur det är kopplat i bottenkontakten för att se om det är fel på bara ett eller på två ställen, och det var poängen. Om alla tampar hade varit rosa hade jag inte bråkat.Mikael_L skrev: