Man blir ju lite förvånad - men kanske inte borde bli det - när man öppnar ett CEE-uttag från Malmberg och möts denna syn.. :x

Screen Shot 2012-09-17 at 4.23.56 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lika lite som om man öppnar nått annat och man har svart brun vit som fasföljd eller brun, svart, vit (gammal orginal svensk fasföljd). Lite besvärligare när man får det amerikanska med två svarta och en brun men eftersom vi vet att det förekommer alla varianter så lyfter vi inte på ögonbrynen.

Har ni lust att dela med er av det roliga till oss icke-elektriker?

I mitt tycke inget att orda om (gällande bilden), "han" tycker nog att färgföljden är fel. Och jag tycker jasså?

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Färgföljden kan man väl leva med, men det är irriterande att behöva inspektera donet för att säkerställa att fasföljden inte blri fel när märkning och färg inte stämmer.

Inte vad jag hade förväntat mej, faktiskt. Men jag har väl för höga förväntningar.

• Gilla
Norathgon
  • Laddar…
Jag som är av den nyare stammen av elektriker hade blivit lite förvånad också.
Svart, grå, brun brukar man aldrig se som färger för fasföljd.

//Patrik

Det som man ser i uttaget är en kopplingsplint, jag undrar hur många som bryr sig om att färgerna ligger i en viss ordning i en kopplingsplint.

spik99: Det är fasföljden han menar.. Brun på L1 osv...

Är det inte det jag skriver?? Eller med andra ord vem bryr sig om fasföljden i en kopplingsplint, Hur blir det med fasföljden i tex. en dosa där man kopplar med tex. Wago.
Och vart skulle L1 L2 och L3 ligga fasföljden är från vänster till höger eller uppifrån och ner, så kopplar man "rätt" men vänder på uttaget ett halvt varv blir det fel. Ska man då flytta trådarna för att få rätt fasföljd?

Redigerat:
Mikael_L
Nu överreagerar du bara, mycke_nu ... ;)

Och förstår man inte hur man ska hantera det där bör man nog inte alls öppna uttaget. :D

spik99 skrev:
Är det inte det jag skriver?? Eller med andra ord vem bryr sig om fasföljden i en kopplingsplint, Hur blir det med fasföljden i tex. en dosa där man kopplar med tex. Wago.
Och vart skulle L1 L2 och L3 ligga fasföljden är från vänster till höger eller uppifrån och ner, så kopplar man "rätt" men vänder på uttaget ett halvt varv blir det fel. Ska man då flytta trådarna för att få rätt fasföljd?
Nu missade du nog poängen..

Om plinten är märkt L1,L2,L3 så vill i alla fall jag gärna att färgerna stämmer överens med detta. Inte för att det "skall vara så" utan för att det man inte vet vad som gäller utan att kolla hur uttaget är kopplat internt. Något som jag inte tycker jag skall behöva göra.

Mikael_L skrev:
Nu överreagerar du bara, mycke_nu ... ;)

Och förstår man inte hur man ska hantera det där bör man nog inte alls öppna uttaget. :D
Ja, det är knepigt det här med plus och minus och alla sladdar hit och dit.. :screwy:

Mikael_L
Visst hade det varit lite snyggare med brun till L1, osv

I en perfekt värld ... jaja ... ;)

Förövrigt är fasföljden rätt i det uttaget, oavsett.
Det är bara lasterna som kommer på andra faser.

Mikael_L skrev:
Visst hade det varit lite snyggare med brun till L1, osv

I en perfekt värld ... jaja ... ;)

Förövrigt är fasföljden rätt i det uttaget, oavsett.
Det är bara lasterna som kommer på andra faser.
Mjna, det vet du inte om du inte kollar hur det är kopplat i bottenkontakten för att se om det är fel på bara ett eller på två ställen, och det var poängen. Om alla tampar hade varit rosa hade jag inte bråkat. :)

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Mjna, det vet du inte om du inte kollar hur det är kopplat i bottenkontakten för att se om det är fel på bara ett eller på två ställen, och det var poängen. Om alla tampar hade varit rosa hade jag inte bråkat. :)
:thumbup:

setet går till mycke_nu. ;)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.