3 841 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Färgval à la Malmberg
Det mest korrekta hade varit om
Brun -> L1
Svart -> L2
Grå -> L3
Blå -> N
Gul/grön -> PE
Både i kontakt som kopplingsplintarna.
Det absolut mest illa och vansinniga hade varit om Gulgrön hade gått till fel anslutning vid plinten, det näst värsta hade varit blå.
Här är det troligen "bara" de tre faserna som är lite omkastade. Men mycke_nu har inte än avslöjat hur det är kopplat på kontaktens sida.
Brun -> L1
Svart -> L2
Grå -> L3
Blå -> N
Gul/grön -> PE
Det absolut mest illa och vansinniga hade varit om Gulgrön hade gått till fel anslutning vid plinten, det näst värsta hade varit blå.
Här är det troligen "bara" de tre faserna som är lite omkastade. Men mycke_nu har inte än avslöjat hur det är kopplat på kontaktens sida.
Troligen bara ett "problem" för noviserna, för oss övriga är det ett typiskt ickeproblem. När man öppnar uttaget för att ansluta så kastar man ju i alla fall ett öga på vart trådarna går OAVSETT fabrikat. Då ser man om nån tråd (färg) ligger på fel ställe i uttaget och det är det som kan vara farligt inte vart dom ligger på kopplingsplinten.
Faserna var faktiskt inte omkastade, men i motsats till proffs som elmont och spik99 har jag inte pinkonfigurationen på CEE-don i huvudet, så det blev till att gräva fram den för att konstatera att det faktiskt var rätt, trots att det var fel.Mikael_L skrev:
Föga förtroendeingivande och minuspoäng för Malmberg i min bok, i alla fall.
Det enda positiva var att jag fick tillfälle att efterdra samtliga skruvar i kontakten. Det behövdes.
Så det är alltså den grå och den svarta som skulle bytt plats? Vad innebär detta i praktiken? Är uttaget oanvändbart eller farligt på något sätt?Mikael_L skrev:Det mest korrekta hade varit om
Brun -> L1
Svart -> L2
Grå -> L3
Blå -> N
Gul/grön -> PE
Här är det troligen "bara" de tre faserna som är lite omkastade. Men mycke_nu har inte än avslöjat hur det är kopplat på kontaktens sida.![]()
Det borde ha varit L1: Brun, L2: Svart, L3: Grå. Märkningen L1-L3 syns i godset under ledningarna.
"Felet" gjorde varken mitt uttag oanvändbart eller farligt, men det följer inte standard vilket inger föga förtroende. Jag var tvungen att lägga tid på att reda ut saken.
Det skulle nämligen kunna ha varit:
1. Fel fasföljd: Maskiner med trefasmotorer hade roterat baklänges.
2. Total felkoppling inkluderande nolla och skyddsjord: Ungefär vad som helst kunde ha hänt, inklusive en 60% chans att en apparat blivit strömförande.
Halvt OT
Förutom att mina maskiner inte skall gå baklänges så håller jag reda på fasföljden i våra byggnader av en annan anledning, nämligen åskskydd.
Kopplar jag ihop två apparater med nätverkskabel eller liknande så ser om jag möjligt till att båda apparaterna är inkopplade på samma fas. Detta för att minska risken för att transienta spänningsskillnader mellan faserna slår ut apparaterna.
"Felet" gjorde varken mitt uttag oanvändbart eller farligt, men det följer inte standard vilket inger föga förtroende. Jag var tvungen att lägga tid på att reda ut saken.
Det skulle nämligen kunna ha varit:
1. Fel fasföljd: Maskiner med trefasmotorer hade roterat baklänges.
2. Total felkoppling inkluderande nolla och skyddsjord: Ungefär vad som helst kunde ha hänt, inklusive en 60% chans att en apparat blivit strömförande.
Halvt OT
Förutom att mina maskiner inte skall gå baklänges så håller jag reda på fasföljden i våra byggnader av en annan anledning, nämligen åskskydd.
Kopplar jag ihop två apparater med nätverkskabel eller liknande så ser om jag möjligt till att båda apparaterna är inkopplade på samma fas. Detta för att minska risken för att transienta spänningsskillnader mellan faserna slår ut apparaterna.
Nu hade ju det där uttaget faktiskt rätt fasföljd, iom L1 ->svart, L2 -> grå och L3 -> brun.mycke_nu skrev:
Man ändrar nämligen inte fasföljden om man bara "skjuter fram" eller bak alla trådar ett hack, men man ändrar fasföljden om man t.ex. byter plats på svart och brun (om man byter plats på två valfria ledare mao). Men flyttar man alla tre så byter man alltså ej fasföljd.
Men detta betyder att mycke_nu inte endast är intresserad av fasföljden, utan vill också ha kontroll över vad som är "absolut fas" (egenpåhittat uttryck, antar jag).Halvt OT
Det räcker inte med att kompressorn och högtryckstvätten snurrar åt rätt håll, utan han vill även vara säker på att L1 t.ex. är exakt samma fas (och har samma potential) på hela gården.
Hade det vart en kopplingsplint UTAN märkning L1, L2 osv, så hade det inte spelat nån roll. Men nu är det ju utmärkt L1, L2, L3, då är det lite märkligt att man inte lägger dom rätt. När man kommer efter så vet man ju inte om personen bara har lagt in trådarna utan att titta på märkningen eller om dom faktiskt har andvänt svart, grå, brun, L1, L2, L3.
Klicka här för att svara