Halloj,

Chockad blev jag när jag låg och kollade på Discovery channel,

Det handlade om super människor..

Denna snubbe kom upp som leder strömmen genom kroppen, först en 60 w lampa, sen en 700w matmixer!?

Hur är det möjligt?

Troligtvis har detta redan varit uppe men jag hiittade inget.

[video=youtube;9YVFUaU7zcI]http://www.youtube.com/watch?v=9YVFUaU7zcI[/video]

jkarlberg skrev:
Hur är det möjligt?
Det är inte möjligt. Jag vet inte exakt hur det är upplagt, men med en enkel huvudräkning ser man att det är orimligt. För att sätta fart på en mixer eller värmeplatta kan man inte ha många Ohm i serie. I det fallet leder hans kropp ström nästan lika bra som en metall.

När de mäter med multimetern så är det plötsligt MegaOhm.

Det finns alltså en orimlig motsägelse här. Har hans kropp låg eller hög impedans?
Jag kan mycket väl tänka mig att hans hud har ovanligt hög resistams och att han därför kan beröra högre spänningar än andra människor utan att få problem. Jag har hört talas om sådana personer.

Bluffen är alltså att han kan seriekoppla sig med prylar som drar hundratals Watt. Det räcker med en hundradel av den strömmen för att en människa ska tappa kontrollen över sina muskler.

PS.
Jag gillade de häftiga "quick connect" vägguttagen. Man behöver ingen stickpropp, det är bara att stoppa in ledarna direkt i vägguttaget.:rolleyes:
DS

Lampan går att få att fungera. Den behöver nämligen inte 50Hz (eller 60Hz) eller något liknande. Den lyser lika bra med betydligt högre frekvens. Och högre frekvens går alldeles utmärkt att leda genom kroppen eftersom den pga skineffekten inte tränger ner i huden (vid tillräckligt höga frekvenser så beter sig laddningen som en statisk laddning och lägger sig på ytan av en ledare).

Det här är inte bara teori, jag har sett det demonstreras. Min gymnasielärare i Fysik tog en glödlampa med en kopparstrumpa på, höll den i närheten av en Tesslagenerator (blev en ljusbåge om 15-20 cm eller så) och tog med andra handen i elementet i undervisningssalen och ställde just frågan "Varför dör jag inte?" i skenet från glödlampan... Han var ingen fegis min fysiklärare. :)

Men en mixer, med motor i, det får jag inte på rak arm att gå ihop. Men elmaskiner är nu ett av mina svagaste ämnen, så någon som är hemma på det kan kanske uttala sig om det går att få den att gå på någon (mycket hög) multipel av 50Hz? :)

Naturligtvis är det sannt det man kan se på internet kan ju inte vara bluff.

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
skineffekten: Nej då funkar inte en 50Hz motor, den blir snarare en högtalare då...

Det ser ut att vara en indier, om det är en fakir så har han väl svalt ett gäng spikar eller uppväxt på spenat (det är väl järnrikt);)

Nej det är inte många mA som behövs för att man skall gå till dom sälla jaktmarkerna..

Går ju inte att se hur det är kopplat. I det sista experimentet med lampan och värmplattan är det ju en hel drös med trådar från vägguttaget och runt gubben. Vore han isolerad från jord kan man ju tänka sig att det är samma effekt som när en fågel sitter på en kraftledning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.