Hej
Jag bor i en lägenhet från 60-talet med trefas. Den har ett gammalt proppskåp med fem säkringar som jag vill byta. Dels för att få in JFB och dels för att det känns ganska osäkert, man kan se på insidan av huven att fas-ledningen från huvudbrytaren legat emot plåten.
Jag tänkte då att det kunde vara en idé att samtidigt försöka uppgradera till trefas, och kolla med fastighetsskötaren om det är möjligt. Han sa då att det inte går eftersom matande ledningar är för klena.
Jag tycker detta låter konstigt, då den totala belastningen inte borde påverkas särskilt mycket. Visst kan det bli lite mer snett om endast jag har trefas, antar jag.
Jag hade möjlighet att kolla i ett av elmätarrummen för ett tag sedan. Det är sex lägenheter per trappuppgång, och jag tror att elmätarrummen matar två trappuppgångar. Inkommande ledning är trefas avsäkrat med 63A. Varje lägenhet har i nuläget 25A huvudsäkring.
Låter det som att det vore möjligt att byta till trefas tycker ni? Antar att man då sätter 3x16A som huvudsäkring, eller har man högre normalt sett?
Är det Vattenfall som i så fall måste byta mätartavla o.s.v, eller hur går det till?

Har du trefas redan eller hur menar du? Eller har du enfas med fem säkringar? Allt blir bättre med trefas.

Jag har enfas i lägenheten i nuläget, men det finns trefas i elmätarrummet. Där sitter sedan lägenheterna endast på en fas. Lägenhet 1 och 4 på fas 1, lgh 2 och 5 på fas 2 o.s.v.

Enklast är nog att sätta en jordfelsbrytare i en separat normkapsling och sedan låta föreningen byta ut elcentralen när det är dags. Har du kablar som är i dåligt skick så kanske du kan byta de dåliga delarna av den kabeln i själva centralen.

Om det t.ex. blir aktuellt att avveckla eventuell stadsgas i området så kanske föreningen gör en drive och säkrar upp huvudsäkringen och gör om till trefas + jfb i alla lgh. Kolla med styrelsen.

Jag tror inte att föreningen kommer byta ut centralen, då den är mitt ansvar. Men jag kan ju såklart se till att det monteras en ny central som funkar att koppla om till trefas, med fyrpolig JFB o.s.v. Jag vill inte ha kvar nuvarande plåtcentral av den anledning jag skrev ovan. Det går inte heller att dela noll- och jordskenan i den.

Min fundering var mer om ni som kan tycker att det borde funka att koppla om till trefas för min lgh redan nu, med tanke på 3x63A inkommande.
Men de kan väl ha andra invändningar även om det är teoretiskt möjligt. Lär väl behöva bytas mätartavlor och grejer också.

Hos mina svärföräldrar så gjorde föreningen en drive och bytte elcentraler och drog in trefas, i samband med ett stambyte tror jag. Så det kan vara värt att kolla vad som är tänkt oavsett vad som är möjligt.

Saken är väl den att det blir oekonomisk att bara byta en kabel då man behöver en femledare till ett trefas-system istället för en treledare som idag.

För att svara på frågan om vem som byter mätartavlan så är det föreningen, Men det är inte bara att byta tavlan man måste även bygga om fördelningen i elrummet.

Försöker räkna lite ur huvet hur de kan tänkas tänka.
63A in och varje lägenhet har 25A. Är det 2 lägenheter som delar på detta blir det 50A max på en fas vilket ger 7A "över" . Du säkrar ner till 3*16 och vill då kunna ta 16A från de andra faserna och där finns ju bara 7A över.
Nu brukar man ju inte vad jag vet ha några A över alls när man delar för man räknar kallt med att inte alla tar ut fullt samtidigt.
En van elektriker får gärna komentera mina tankar.

Som jämförelse. Föreningen där jag var ordf. för en massa år sedan. Vi hade nästan 800 lägenheter, utspridda på 7 kvarter. Det gjorde att vi hade 7 servisrum med 85A i varje (trefas). Det gör att drygt 100 lägenheter fick dela på 85A trefas. Vi hade dock inte elspisar, utan stadsgas.

Kvarteren var dock olika stora, så det var nog bortåt 150 lägenheter på någon av serviserna.

I samband med stammbyte graderade vi upp serviserna till 250A. Där gick en gräns för att kalla det underhåll istället för ombyggnad. Hade det räknats som ombyggnad skulle vi varit tvingade att centralisera alla mätare till 27 st mätarrrum, Och en del andra tillkommande arbeten. Vi räknade på att skillnaden i kostnad var drygt 20 milj.

Bla. skulle en elombyggnad varit sista spiken i planeringen som tvingade fram en evakuering av alla boende, till en kostnad av 10 milj. Nu klarade vi hela stambytet med kvarboende, bara ett fåtal medlemmar fick evakueras.

Uppsäkringen till 250A tillät fortfarande inte elspisar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.