2 844 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Dubbelbrytare till två lampor via ett rör
Förutsättningar:
En dubbelbrytare
Ett rör ut
Väggbelysning
Altanbelysning
Mål:
Dra el i ett rör från dubbelbrytaren till en dosa under altanen. Därifrån till väggbelysningen och altanbelysningen, där de ska styras med varsin strömställare i dubbelbrytaren.
Hur drar jag?
Vilka sätt finns?
En dubbelbrytare
Ett rör ut
Väggbelysning
Altanbelysning
Mål:
Dra el i ett rör från dubbelbrytaren till en dosa under altanen. Därifrån till väggbelysningen och altanbelysningen, där de ska styras med varsin strömställare i dubbelbrytaren.
Hur drar jag?
Vilka sätt finns?
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Det framgår inte vad du har för matning till brytaren. Det vanligaste sättet att dra till lampor och brytare (inomhus) är ju att du har matning till en kopplingsdosa, eller till takdosan där lampan sitter. Man drar sedan en fasledare ned till brytaren och en tändtråd upp tillbaka till kopplingsdosan. Tändtråden vidare till lampan, nolla och skyddsjord från lampan till kopplingsdosan eller direkt i takdosan.
I ditt fall låter det som du får dra ned både fas, nolla och skyddsjord till brytaren, koppla in fas på brytaren, två tändtrådar vidare tillsammans med nolla och skyddsjord till din dosan utomhus. Och vidare med två kablar från dosan till resp. armatur. Man kan givetvis tänka sig att dra från kopplingsdosan inomhus till dosan utomhus, om det är möjligt, i så fall behöver du bara gå ned med fas till brytaren och två tändstrådar tillbaka från brytaren.
Det där med dosa under altanen tål att fundera lite på, hur säkert är det att det aldrig kan stå vatten eller snö upp till dosans nivå?, Röret ut till utomhusdosan kan du dra vanlig FK i så länge röret inte blir nedgrävt eller kan tänkas stå under vatten.
I ditt fall låter det som du får dra ned både fas, nolla och skyddsjord till brytaren, koppla in fas på brytaren, två tändtrådar vidare tillsammans med nolla och skyddsjord till din dosan utomhus. Och vidare med två kablar från dosan till resp. armatur. Man kan givetvis tänka sig att dra från kopplingsdosan inomhus till dosan utomhus, om det är möjligt, i så fall behöver du bara gå ned med fas till brytaren och två tändstrådar tillbaka från brytaren.
Det där med dosa under altanen tål att fundera lite på, hur säkert är det att det aldrig kan stå vatten eller snö upp till dosans nivå?, Röret ut till utomhusdosan kan du dra vanlig FK i så länge röret inte blir nedgrävt eller kan tänkas stå under vatten.
Jag håller på med exakt samma sak. Under altanen ska jag använda en dosa med hög IP-klassning, t.ex. denna på biltema som har IP66. Utomhus har jag dragit med utanpåliggnade 5G1,5 EKLK bakom kabelskydd för att skydda kabeln från solljus och åverkan.
Inkommande går till takdosan och sen ner till brytarna. Jag har borrat igenom väggen med rör från apparatdosorna inne så den vägen blir det.hempularen skrev:Det framgår inte vad du har för matning till brytaren. Det vanligaste sättet att dra till lampor och brytare (inomhus) är ju att du har matning till en kopplingsdosa, eller till takdosan där lampan sitter. Man drar sedan en fasledare ned till brytaren och en tändtråd upp tillbaka till kopplingsdosan. Tändtråden vidare till lampan, nolla och skyddsjord från lampan till kopplingsdosan eller direkt i takdosan.
Altanen är på stolpar och dosa + uttag utomhus kommer sitta minst 2 meter över marken så de är säkra.
Då får det bli som tänkt, ett rör ut från huset till kopplingsdosa och sen vidare därifrån till uttag och lampor. Tack för hjälpen.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Tänk på att du måste ha jordfelsbrytare om du drar ut el till uttag utomhus. Nu gällde ju frågan lampor, då tror jag inte att det är helt obligatoriskt med jfb. Men det beror lite på om det räknas som underhåll eller ombyggnad av elsystemet.
Oavsett krav så är det en väldigt bra åtgärd att sätta en jordfelsnrytare.
Oavsett krav så är det en väldigt bra åtgärd att sätta en jordfelsnrytare.
Vi har två jordfelsbrytare som täcker allting i anläggningen, så inga problem. 
Känner mig lite nollställd så här så bäst jag tar det här innan jag kopplar fel...
Inte helt 100 på vilka kablar jag behöver. Väggbelysningen behöver ju nolla och tändtråd, ingen jord. Uttagen till altanbelysningen nolla, tändtråd + jord. Alltså en jord, en nolla och två tändtrådar?
Inte helt 100 på vilka kablar jag behöver. Väggbelysningen behöver ju nolla och tändtråd, ingen jord. Uttagen till altanbelysningen nolla, tändtråd + jord. Alltså en jord, en nolla och två tändtrådar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 008 inlägg
Det är rätt uppfattat. Nolla och jord förgrenas i dosan och går till både lampor och uttag. Observera att jord ska dras fram till lampan även om den inte behöver det. Ena tändtråden till lampan och den andra till uttagen. Det blir fyra ledare till dosan, och tre till lampa och uttag.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 071 inlägg
Hänger inte riktig med, men går det inte att borra för två rör och skippa en dosa under golvet i stundtals fuktig miljö?
Protte
Protte
Blir väldigt svårt och tight och kräver att jag plockar ner gipsskivor inne och isolering + ny panel ute. Kommer skaffa en IP66-dosa, och mer väta än vad den klarar av tvivlar jag på att det kommer drygt 2m över marken.prototypen skrev:
Klicka här för att svara