7 683 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Installation av tv i nytt hus?
Sida 1 av 2
En rulle antennkabel, en draglina i nylon och uttag från Clas O eller dylikt så är du nere i en bråkdel.
Men vill du ha vanliga antenn uttag då? Vad kommer ni köra för TV-lösning? Parabol, IPTV eller vanlig antenn?
Nu är det ju ingen förmögenhet att dra vanligt koaxnät också så det är lika bra, då får du ju in gratis kanalerna oavsett vilken lösning du väljer.
Själv är jag helt inkonsekvent med IPTV i ett rum, parabol i vardagsrummet och boxer i övriga.
Men vill du ha vanliga antenn uttag då? Vad kommer ni köra för TV-lösning? Parabol, IPTV eller vanlig antenn?
Nu är det ju ingen förmögenhet att dra vanligt koaxnät också så det är lika bra, då får du ju in gratis kanalerna oavsett vilken lösning du väljer.
Själv är jag helt inkonsekvent med IPTV i ett rum, parabol i vardagsrummet och boxer i övriga.
Kolla med en antennfirma. Dom fixar det snyggt snabbt och prisvärt.
Ring och fråga om vad det kostar, beskriv jobbet lite lätt över telefon.
/R
Ring och fråga om vad det kostar, beskriv jobbet lite lätt över telefon.
/R
Ingen konst att installera tv själv. Kolla på kjelles hemsida finns bra med guider. Det är bra att vara två när man ska dra igenom antennkabeln då den är riktigt jobbig att ha och göra med...
1) Rita en skiss över hur installationen ska se ut, antenn, förstärtkning, topologi (stjärn, serie). Kolla teracoms hemsida efter sändningsförhållanden.
2) Köp in utrustning, antenn, kabel, splitter, aktiv förstärkare, väggkontakter för tv etc
3) Koppla in det hela, finns mycket hjälp på internet hur man skalar kabel, hur f-kontakter ska monteras etc.
Kollade själv efter vad det skulle kosta att låta en firma göra det, men det var problem bara att hitta nån som ville engagera sig, flera elfirmor hade inte tv-kompetens utan överlät detta till nån "antennmontör" som var omöjlig att få tag på...
Gjorde det själv, fungerar perfekt och lärde mig mycket samt sparade en del pengar.
/S
1) Rita en skiss över hur installationen ska se ut, antenn, förstärtkning, topologi (stjärn, serie). Kolla teracoms hemsida efter sändningsförhållanden.
2) Köp in utrustning, antenn, kabel, splitter, aktiv förstärkare, väggkontakter för tv etc
3) Koppla in det hela, finns mycket hjälp på internet hur man skalar kabel, hur f-kontakter ska monteras etc.
Kollade själv efter vad det skulle kosta att låta en firma göra det, men det var problem bara att hitta nån som ville engagera sig, flera elfirmor hade inte tv-kompetens utan överlät detta till nån "antennmontör" som var omöjlig att få tag på...
Gjorde det själv, fungerar perfekt och lärde mig mycket samt sparade en del pengar.
/S
Jag köpte nyligen en 50m-rulle antennkabel på Kjell & Co. Bra pris och bra tillgänglighet.
Att dra koax kan man som bekant göra helt själv och det enda som händer om du misslyckas är att du slipper se på Let's Dance, så det är bara att pula på bara man har tid
.
Till TV:n skulle jag dra både koax (för marksänd TV, kabel-TV och satellit) samt Cat6 (för IP-TV och liknande).
Att dra koax kan man som bekant göra helt själv och det enda som händer om du misslyckas är att du slipper se på Let's Dance, så det är bara att pula på bara man har tid
Till TV:n skulle jag dra både koax (för marksänd TV, kabel-TV och satellit) samt Cat6 (för IP-TV och liknande).
Tack för era svar. Har ni lust att länka till de produkter man behöver för att installera tv i väggen? Vad har man som huvudkälla för installationen? Alltså uttaget i väggen där man kopplar in antennsladden, vart leder den? I normala fall pluggar man ju bara in antennsladden i väggen, då är ju redan allt inkopplat. Har aldrig tänkt på vart antennuttaget leder.
Det var faktiskt en riktigt bra guide. Nu fattar jag hur det fungerarelmont skrev:
Nu är frågan, hur tycker ni att jag ska göra med bredbandet? Såg att vissa tvuttag hade 3 uttag, även ett för f-kabel. Dit kan jag ju koppla modemet, men hur skulle ni koppla om ni även vill ha uttag för vanlig nätverkskabel i varje rum som har tv?
Rj45 uttag. Finns också i deras guide.
Det tredje uttaget är för satellit eller data, finns båda delarna.
För satellit behövs det en combiner som sammanfogar vanliga antennsignalen med parabolsignalen.
Antennuttaget med datauttag används bara i kabeltvnät där även bredband distribueras via kabeltvnätet, t.ex. ComHem.
För satellit behövs det en combiner som sammanfogar vanliga antennsignalen med parabolsignalen.
Antennuttaget med datauttag används bara i kabeltvnät där även bredband distribueras via kabeltvnätet, t.ex. ComHem.
Är Rj45 uttag att föredra om man även vill ha nätverksuttag i alla rummen? Är det då samma signal används för tv och bredband? Finns det några negativa aspekter med det alternativet?
Eftersom jag ska installera ett helt nytt system, skulle ni välja marksänt tv alternativ eller satellit? Vilket ger bäst signaler?
Eftersom jag ska installera ett helt nytt system, skulle ni välja marksänt tv alternativ eller satellit? Vilket ger bäst signaler?