44 518 läst ·
42 svar
45k läst
42 svar
B eller C-karakteristik
Håller absolut med fotografen.
Jag har centraldammsugare, kyl/frys, tvättmaskin/torktumlare och värmepump avsäkrade med C. Alla andra uttag/belysningar är avsäkrade med B för största säkerhet mot "halvledande" fel. Gäller även storförbrukare som spis, mikrougn, markvärme och infravärme - ingen av dessa har någon signifikant startström. Undantaget är ett trefas samt enfas uttag avsedda för arbetsmaskiner som jag också försett med C.
Min nätimpedans och mina ledningar är sådana att det enligt reglementet hade gått utmärkt att välja C genomgående. Men varför göra det? Möjligen - som fotografen anger - skulle det kunna behövas för mobil (traditionell) dammsugare.
Tyckte Pen
Jag har centraldammsugare, kyl/frys, tvättmaskin/torktumlare och värmepump avsäkrade med C. Alla andra uttag/belysningar är avsäkrade med B för största säkerhet mot "halvledande" fel. Gäller även storförbrukare som spis, mikrougn, markvärme och infravärme - ingen av dessa har någon signifikant startström. Undantaget är ett trefas samt enfas uttag avsedda för arbetsmaskiner som jag också försett med C.
Min nätimpedans och mina ledningar är sådana att det enligt reglementet hade gått utmärkt att välja C genomgående. Men varför göra det? Möjligen - som fotografen anger - skulle det kunna behövas för mobil (traditionell) dammsugare.
Tyckte Pen
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Men det handlar inte om att det skall gå 10A genom kroppen.Gp skrev:
Vid en kortslutning mellan fas och en skyddsjordad apparat så blir kortslutningsströmmen exempelvis (kan variera kraftigt) 2000A. Om vi ex. antar att impedansen till jord från det skyddsjordade höljet är 0,1 ohm (ca 10m FK1,5), då skulle spänningen på höljet komma upp i 200V, trots att det är skyddsjordat. Nu kan det inte bli så mycket för du har även en matningsimpedans, 10m Fk 1,5 från centralen plus impedansen i elnätet, så spänningen blir ca halva nätspänningen. Och det går inte 2000A utan lite mindre.
Under tiden fram till att säkringen löser ut så kommmer du då att få en ström genom kroppen ifall du tar i apparaten som blivit strömförande. Och 115V kan ge vad som helst mellan någon enstaka mA och kanske några Ampere genom din kropp beroende på hur väl jordad du är, på om du är blöt/svettig etc. Dvs det kan bli vad som helst från en obehaglig men ofarlig stöt och en direkt dödande ström.
OM anläggningen nu är korrekt dimensionserad så kommer din säkring att rädda dig efter några tiondels sekunder. Om du dessutom har en jordfelsbrytare så kommer även den att rädda dig (ifall den fungerar).
Du ska inte använda B13 utan använd C10, det är ytterst sällan att C10 blir "fel" däremot kan B13 bli "fel".
B och C tål samma överlast men C tål högre startströmmar men det handlar om sekunder och inte timmar.
Så använd C10 10kA
B och C tål samma överlast men C tål högre startströmmar men det handlar om sekunder och inte timmar.
Så använd C10 10kA
Tillräckligt låg impedans så att du i din anläggnings sämsta punkt (lång ledning, klen area) uppfyller utlösningsvillkoret som diskuterats ovan och i andra trådar. Och detta utan att ta hjälp av JFB utan direkt genom överströmsskydden dvs proppar eller dvärgbrytare.
Detta är ett minsta krav och givetvis är det bra med låg impedans och starkt nät för att slippa blinkningar och flicker vid startströmmar eller snabba laständringar. Det är alltså beroende på just din specifika anläggning så man kan inte ge några generella värden men < 1 Ohm skulle man nog kunna säga som en riktpunkt för gränsen till det acceptabla idag.
Detta är ett minsta krav och givetvis är det bra med låg impedans och starkt nät för att slippa blinkningar och flicker vid startströmmar eller snabba laständringar. Det är alltså beroende på just din specifika anläggning så man kan inte ge några generella värden men < 1 Ohm skulle man nog kunna säga som en riktpunkt för gränsen till det acceptabla idag.
Gränsvärdet bestäms, precis som GK100 skrev, av den nödvändiga tillgängliga kortslutningsströmmen som krävs för anläggningen efter matningspunkten.rasamus skrev:
Så har man efter avlämningspunkten behov av stora säkringar, stora startströmmar, långa ledningar krävs en lägre förimpedans för att klara "gränsvärdet" på att säkringen löser ut inom den halvsekund eller vad det nu är som tillåten tid.
Ska man däremot ha en anläggning med endast säkringar med låga ampere och inga direkt höga startströmmar och korta ledningar så blir det nödvändiga gränsvärdet för förimpedansen högre.
I det första fallet kan det röra sig om 200mohm eller lägre, vid extrema fall.
I det andra fallet (säg att det endast sitter B6-dvärgar och korta ledningar) så kan förimpedansen vara så hög som några ohm. (jag räknade ut 7 ohm, tyckte det lät så mycket att jag misstänker nästan att jag räknade tokigt?)
Så det finns inget generellt "giltigt" värde för förimpedans, utan det beror på vad man behöver.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 005 inlägg
Skulle säga att det också beror vad man råkar få... Några statuerade gränsvärden vore trevligt att ha, men det finns inte(?). Jag tror vi har haft fall här på forumet där förimpedansen legat på ca 2 Ω i mätarskåpet. Det kan nog anses oacceptabelt.
Klicka här för att svara