66 969 läst ·
74 svar
67k läst
74 svar
Byta från ojordat till jordat
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vad har du för jobb om jag får fråga?lars_stefan_axelsson skrev:
Varför tror du att Elektriker överlag har problem med både syn och axlar efter ett par år?
Att yttra en dum sak att vi ska lida för att du ska ha det fint det är nog det dummaste jag hört idag.
Varför kan inte vi få ha en ren arbetsplats? Nej fan vi ska ha jobbiga personer som hänger över axlen eller som har byggt en trappa över elcentralen och dessutom fyllt hela biutrymmet med skit. Enbart för att de inte gillar en 40x40cm sak i deras hem? Sen hur fan kan något besvärligt göra ett boende billigare? Det tar ju tid! Tid är pengar i samhället idag.
De flesta sitter ju med redan befintliga anläggningar och om centralen råkar sitta "besvärligt" till är det faktiskt billigare att låta den sitta kvar än att flytta den till en mer "arbetsvänlig" plats. Det är som sagt inte så ofta det behöver petas i centralen så extrakostnaden för att det är bökigt blir säkert i de allra flesta fall mindre än kostnaden för en flytt.-=fullmoon=- skrev:
Observera att jag naturligtvis inte menar att man medvetet ska placera en central "elektrikerfientligt" utan ska försöka hitta en lösning som är bra för alla. I gamla befintliga anläggningar är detta nog ofta inte helt lätt eller billigt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, jag visste att någon inte skulle se skogen för alla trän... Men då tar vi det punkt för punkt.-=fullmoon=- skrev:Vad har du för jobb om jag får fråga?
Varför tror du att Elektriker överlag har problem med både syn och axlar efter ett par år?
Att yttra en dum sak att vi ska lida för att du ska ha det fint det är nog det dummaste jag hört idag.
Varför kan inte vi få ha en ren arbetsplats? Nej fan vi ska ha jobbiga personer som hänger över axlen eller som har byggt en trappa över elcentralen och dessutom fyllt hela biutrymmet med skit. Enbart för att de inte gillar en 40x40cm sak i deras hem? Sen hur fan kan något besvärligt göra ett boende billigare? Det tar ju tid! Tid är pengar i samhället idag.
Jag är inte längre elektriker, och har inte varit på många år. Men jag har varit det (knappt ett år som industrielektriker) så jag tror mig veta något om vad jobbet innebär. Vad jag jobbar med nu är bara att söka fram...
Jag tror att elektriker har problem med axlar, nacke, rygg för att de arbetar mycket med händerna över huvudet. Det är inte bra, det vet vi. Men det är samtidigt svårt att göra något åt, om man inte skall lagstadga att alla installationer/kablar osv. vad det vara må skall vara i bekväm arbetshöjd, t ex mitt på väggen. Men när jag säger det så, så inser alla att det faller på sin orimlighet. Om man väljer installations/service-elektriker yrket så får man ta obekväma arbetsställningar med i beräkningen. Det är svårt att göra något åt.
Varför inte ni kan få ha en ren arbetsplats? Tja, varför kan inte rörmokare få det? När jag jobbade som elektriker så hade jag det mycket renare än när jag jobbade som mekaniker, och svetsare skall vi inte tala om. Och samtidigt så var alla dessa ett under av renhet när jag jämförde med mina kompisar som jobbade med industrirengöring. Det var skitet. Men allt detta är också något man får ta med i beräkningen.
Jobbiga personer som hänger över axeln kan jag inte göra något åt. Det kan bara du. Be dom vara åt h-vete. Nej, eftersom det antagligen är dina kunder som hänger över axeln så får du hantera det på något annat sätt. Återigen det fria valet. Att plocka bort innan arbetet, får du antingen göra själv, eller be dina kunder, men eftersom du antagligen har många kunder, och de har få tillfällen att träffa elektriker så är de inte vana vid att sopa banan för dig. Vet helt enkelt inte.
Att de inte "gillar en 40x40cm sak i sina hem". Nej, det kan man ju ha åsikter om, men det är deras privilegium. Det är deras hem. Inte ditt.
Och hur det kan bli billigare? Jo, i det här fallet så var frågan om man skulle kosta på sig att installera en ny central, eller flytta den gamla för att man ville bygga en klädkammare. Ev. merjobb/kostnad för att det blir lite trängre/mörkare kring centralen uppvägs helt klart för konsumenten av att slippa den mycket större kostnaden av en flytt, eller nyinstallation.
Så jag förstår att du tycker att det är öken att vara elektriker och behöva ha med privatkunder att göra. Men det är bara att köpa läget. Finns inga jobb som inte har nackdelar man helst hade varit utan. Och det finns inga jobb som inte hade varit lättare om bara resten av världen hade anpassat sig efter en själv. (Har en rörmokarkompis som brukar säga att det vore världens bästa yrke bara folk kunde lära sig att skita i skogen...) MEN, det kommer inte att hända, så det är bara att köpa läget eller låta bli.
Sedan så mår alla bra av att få gnälla av sig ibland, men eftersom det här är ett forum som ställer sig på konsumentens sida, och konsumenten i det här fallet vill ha sin klädkammare, så kanske det är bättre du gnäller på något av de elektrikerforum där vi vanliga dödliga inte får vara med.... Så kan vi hålla oss till att gnälla på hantverkare här, där det passar forumets inriktning bättre.
Det du kallar din arbetsplats är det enbart under en högst begränsad tid; ett par dagar eller ett par timmar. Jag däremot kallar det mitt hem och där skall jag bo, leva och trivas under flera år, ofta årtionden och i många fall en hel livstid. Din korta tid av obehag och irritation är för mig då helt ovidkommande vid en jämförelse. Jag ser ingen som helst anledning till att jag och andra skall anpassa mitt boende för att göra det lätt och bekvämt för dig den korta tid du skall utföra ett arbete där. Passar det inte kan du gott bytta yrke för det här är den verklighet du får lära dig leva med. En annan lösning vore givetvis att avskaffa elektrikerskrået så att vi själva kan lösa våra problem och slippa störa din i din annars så bekväma tillvaro.-=fullmoon=- skrev:
Bra info.Bo.Siltberg skrev:
Var hittade du det? SS4364000 eller ...?
edit:
Min normcentral sitter kanske för högt ...
159 uk 213 ök
Men centrum av nedersta säkringsraden är på 170 och övre raden 195 cm.
tja ..
Redigerat:
Den korrekta källan bör vara SS 436 21 01 som gäller utrymmen för LSP kopplingsutrustningar till vilka även en gruppcentral i bostäder kan räknas. Det finns även angivet i äldre mer utförliga föreskrifter med tolkningsdelar osv, begreppet i fråga är ryggningsavstånd och räknas från frontytan av utrustningen oberoende av ev utstickande manövervred, vippor mm.
Måtten ovan är riktiga och 800mm gäller för enstaka mindre centraler med liten Ik3 dvs det vi rör oss med här på BH.
Måtten ovan är riktiga och 800mm gäller för enstaka mindre centraler med liten Ik3 dvs det vi rör oss med här på BH.
Steamboy skrev:Det du kallar din arbetsplats är det enbart under en högst begränsad tid; ett par dagar eller ett par timmar. Jag däremot kallar det mitt hem och där skall jag bo, leva och trivas under flera år, ofta årtionden och i många fall en hel livstid. Din korta tid av obehag och irritation är för mig då helt ovidkommande vid en jämförelse. Jag ser ingen som helst anledning till att jag och andra skall anpassa mitt boende för att göra det lätt och bekvämt för dig den korta tid du skall utföra ett arbete där. Passar det inte kan du gott bytta yrke för det här är den verklighet du får lära dig leva med. En annan lösning vore givetvis att avskaffa elektrikerskrået så att vi själva kan lösa våra problem och slippa störa din i din annars så bekväma tillvaro.
Nu får ni lugna ner er lite.
Det går att kombinera ett snyggt boende med en el-central! ! ! ! !.
Problemet är att när centralen sitter i en garderob så kan det vara svårt ja nästan omöjligt att SE vad man gör och det är ju förutsättningen för ett fackmannamässigt utfört arbete, att elektriker måste plocka ut alla saker som finns i garderoben är ju ett arbetsmiljö problem av den mindre sorten.
En sak till: OM det nu bara var så att det endast fans ett hem i hela Sverige och det var "dit"så vore problemet litet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
En 60-garderob är kanske inte bästa platsen men visst går det att placera en elcentral där och samtidigt ge den utrymme. Vi får nog mötas en bit på vägen här ang servicevänlighet kontra synbarhet.
Höjden gäller inte kanten på centralen utan centrumlinjen på apparaterna (säkringarna), så du ligger på rätt sida
. Jag har även noterat en högsta höjd på centralens överkant på 2.2 meter.
Placering och ryggavstånd lär behandlas i ett antal standarder förutom SS 436 21 01 som SS 437 01 52 och även i viss mån SS 437 01 45 (har ingen av dem).Mikael_L skrev:
Höjden gäller inte kanten på centralen utan centrumlinjen på apparaterna (säkringarna), så du ligger på rätt sida
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, jag fattar inte argumentet. Om man får plats att få av locket och kan sätta huvudet nära så bör man kunna se lika bra in i centralen om den sitter i botten av en garderob eller inte.LGG-01 skrev:
Om du menar "komma åt att arbeta" skiljt från att "se vad man gör," så får du skriva det.
Men det är väl min erfarenhet i industrin som färgar mig. Där görs/gjordes sällan några avkall för servicevänlighet, eftersom det blivit för dyrt. Så att behöva pilla lite i en central som sitter illa till låter för mig rena drömmen jämfört med att ligga på rygg i en skiten grop under en maskin och byta en tung motor över huvudet blint, under tidspress.
Redigerat:
Du vinner ! ! !lars_stefan_axelsson skrev:Nej, jag fattar inte argumentet. Om man får plats att få av locket och kan sätta huvudet nära så bör man kunna se lika bra in i centralen om den sitter i botten av en garderob eller inte.
Om du menar "komma åt att arbeta" skiljt från att "se vad man gör," så får du skriva det.
Men det är väl min erfarenhet i industrin som färgar mig. Där görs/gjordes sällan några avkall för servicevänlighet, eftersom det blivit för dyrt. Så att behöva pilla lite i en central som sitter illa till låter för mig rena drömmen jämfört med att ligga på rygg i en skiten grop under en maskin och byta en tung motor över huvudet blint, under tidspress.
Klicka här för att svara