Hej.
Jag tänkte eftermontera belysning i takfoten på garaget/carporten. Clas Ohlsons armaturer har jag fastnat för och tänkte mig 230v Led GU-10 lampor i armaturen.
Men nu till problemet. Det är för trångt att krypa fram på vinden och koppla armaturerna, utan jag tänkte borra hål i takfoten och skjuta fram kabeln till nästa armatur, koppla och vidare till dosa.
Men...
1. Vilken kabel är lämplig att använda?
2. Får man koppla med gummikabel och låta den ligga lös mellan armaturerna?
Tacksam för råd och tips, utan att behöva ligga på vinden i musbajs och riva huset ;-)
//Den oroliga byggaren

EKLK är en bra kabel.
Om det inte är långt mellan armaturerna och det inte finns någon risk för att någon annan skulle fastna i kabeln med foten o rycka ur kabeln när dom kryper på vinden senare så ser jag det inte som några problem att lägga den löst. Men ska det vara korrekt ska du ha någon form av dragavlastning eller så får du helt enkelt klamra på vinden.

Svårt att veta när man inte har sett det på plats. Använda huvudet och gör inget som skulle kunna vara av fara för någon annan som kan vara i närheten av din installation.
Dra inte gummikabel.

Tack för snabb återkoppling.
Takfoten är ca 30cm bred och består av två brädor med nät. Tanken är att borra hålen, 80mm koppla armaturen och skicka iväg kabeln till nästa hål med något långt föremål tex ett vp-rör, koppla och sedan avsluta med dosa och vidare till elskåp. Ingen kommer att kunna snava eller fastna i kabeln. Det ända man är orolig för är mössen.

Precis därför jag rekommendera EKLK, då har mössen å gnaga på ett tag framöver. Den är lite dyrare men ett bra skydd. Om det nu mot förmodan inte är en elektriker som kopplar in allt senare så måste du jorda manteln i bägge ändar. Är du osäker så kontakta någon som är säker.Men är det så långa bitar så skulle jag faktiskt se till att få klammrat rör och dragit kabeln i dessa.

Det finns ingen möjlighet att kapa ee bräd vid en takstol med en multimaskin eller liknande, dra kabeln i ett vp-rör och sen klammra röret på brädan innan du sätter upp den igen? Det enda som kan bli är lite målarjobb och sen går det att dra kabel fram och tillbaka i röret där i framtiden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.