Hej,

Detta är kanske lite mycket av en detaljfråga för detta forum, men då knxforum.se tycks ligga i dvala kanske jag kan hitta någon mer lite erfarenhet här...

Jag håller på att konvertera en tillbyggd villa till KNX och det går hittills ganska bra. Dock har vi i efterhand, främst på grund av ekonomiska skäl) beslutat oss att styra all ny led-belysning via DALI och har därför satt in en KNX/DALI gateway i den ena av två elcentraler. Det är nämligen så att huset har två elcentraler, en i tillbyggnaden och en i orginaldelen. De är också här jag har ett problem i dagsläget. Det är oerhört svårt att få in kabel mellan de två centralerna eller på annat sätt mellan tillbyggnaden och orginalhuset. I ett tidigt skede drog vi över en KNX-buskabel mellan centralerna för KNX-signalen. Nu när vi i efterhand behöver komma över med DALI också så har jag ingen möjlighet att få in mer kabel utan omfattande arbete.

Då till frågan..

Vad tror ni experter som lurar runt här om att köra DALI över det lediga kabelpar (GUL-VIT) jag har i KNX-kabeln?
Elektrikern som gör jobbet är osäker men lutar åt att köra DALI och KNX i samma kabel men tycks inte ha någon att rådfråga. Jag skulle verkligen vilja ha lite mer input och vi skall välja den genvägen eller om vi ska ta den dyra omvägen att få över mer kabel... Jag vill ogärna ta genvägen nu och sedan i efterhand behöva riva upp och göra om, men samtidigt är jag rätt less på att backa och göra om efter två månaders byggen på alla fronter..

Jag har också tänkt i de banorna men vad jag vet är inte Dali-bussen SELV-klassad. Och därför får man inte använda sig av reservparet i KNX-kabeln tyvärr...

Jag har själv gjort det utan problem och det fungerar fortfarande.
I ditt fall så beror det ju också på hur långt det är mellan centralerna.

Ett annat alternativ är ju också att skaffa två st Gateways. Dom kopplas ju då ihop genom den befintliga KNX busen.

Du byter ju ut belysningen i den nya tillbyggnaden till dali och det är bara där du behöver den. Eller har du tänkt byta ut allt eftersom?

Det kommer antagligen fungera men är inte tillåtet då DALI precis som skrivet ovan inte är SELV klassad utan är att betrakta som 230V vilket omöjliggör användande av KNX busskabel då separationen ej är tillräcklig

DALI requires a single pair of wires to form the bus for communication to all devices on a single DALI network. The network can be arranged in a bus or star topology, or a combination of these. The DALI System is not classified as SELV (Separated Extra Low Voltage) and therefore may be run next to the mains cables or within a multi-core cable that includes mains power.
"

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Addressable_Lighting_Interface

• Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
Finns en kombikabel som går bra att använda, 3G1.5 + 2x2x0.8.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.