1 216 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
5,23A på 3g0,75 gummikabel?
Hej
Jag håller på avsluta mitt poolbygge och skall ansluta värmepumpen.
Då allt inte är klart runt om så vill jag koppla in den med stickpropp tills altan och annan el är på plats . Den skall eg vara fast installerad men jag antar att det är OK med stickpropp så länge man är i "rätt" zon (vad jag förstått så skiljer det sig mellan pooler och badrum).
Min tanke var att ta kabeln från min gamla dränkpump som ändå skurit.
Idag så upptäckte jag att kabeln bara är 0,75mm2 (pumpen ligger bara på 250w).
Värmepumpen är specad till 5,23A.
Är det OK att använda kabeln eller är den för klen?
/Erik S
Jag håller på avsluta mitt poolbygge och skall ansluta värmepumpen.
Då allt inte är klart runt om så vill jag koppla in den med stickpropp tills altan och annan el är på plats . Den skall eg vara fast installerad men jag antar att det är OK med stickpropp så länge man är i "rätt" zon (vad jag förstått så skiljer det sig mellan pooler och badrum).
Min tanke var att ta kabeln från min gamla dränkpump som ändå skurit.
Idag så upptäckte jag att kabeln bara är 0,75mm2 (pumpen ligger bara på 250w).
Värmepumpen är specad till 5,23A.
Är det OK att använda kabeln eller är den för klen?
/Erik S
OK, jag tolkar det som om jag håller ett öga på isoleringen så är det ingen fara att ha det så någon månad?
Om det drar ut på tiden (kommer nog ta en elektriker som får dra nytt från skåpet till all utomhus el, det börjar bli lite mycket på just den säkringen) så skaffar jag en riktig anslutnignskabel (antagligen 1,5mm2 även om 1mm2 räcker).
/Erik S
Om det drar ut på tiden (kommer nog ta en elektriker som får dra nytt från skåpet till all utomhus el, det börjar bli lite mycket på just den säkringen) så skaffar jag en riktig anslutnignskabel (antagligen 1,5mm2 även om 1mm2 räcker).
/Erik S
Klicka här för att svara