7 737 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Vilken kabel mellan central och undercentral?
Hoj!
Snabb fråga, jag har centralen i källaren med jordfelsbrytare.. Ute i garaget behöver jag en undercentral, ska jag ha 4 ledare eller 5 ledare?
Jag får tag på N1XV 4G10 och 5G10 gratis, så någon av dem ska jag använda.
Undercentralen blir avsäkrad i huvudcentralen och helst vill jag väl ha en egen jordfelsbrytare i garaget.
Vad blir skillanden?
Snabb fråga, jag har centralen i källaren med jordfelsbrytare.. Ute i garaget behöver jag en undercentral, ska jag ha 4 ledare eller 5 ledare?
Jag får tag på N1XV 4G10 och 5G10 gratis, så någon av dem ska jag använda.
Undercentralen blir avsäkrad i huvudcentralen och helst vill jag väl ha en egen jordfelsbrytare i garaget.
Vad blir skillanden?
Lite lurig "snabb" fråga, om man tvunget måste välja en av de två kablarna är 5G10 att föredra men helst 5G6 eller möjligen 5G2,5 beroende på förutsättningar. Vill du ha egen JFB i garaget bör du lägga kabeln utanför din befintliga för att undvika att bägge löser vid fel.
Blev visst lite krångligare.. 5G10/4G10 kan man förövrigt utan problem mata med 63A (visserligen nergrävd utan rör).
Om jag kopplar in den på huvudsäkringarna, då funkar 4G10 om jag förstått det rätt och då sätter jag en egen jordfelsbrytare i garagets undercentral.
Om jag säkrar av undercentralen i huvudcentralen så blir det 5G10 och då blir det väl smidigast att bara ha 1 jordfelsbrytare?
Om jag kopplar in den på huvudsäkringarna, då funkar 4G10 om jag förstått det rätt och då sätter jag en egen jordfelsbrytare i garagets undercentral.
Om jag säkrar av undercentralen i huvudcentralen så blir det 5G10 och då blir det väl smidigast att bara ha 1 jordfelsbrytare?
Nja. Det fungerar i praktiken men man vill ändå inte ha 1 jfb. Går den i garaget så blir ju hela huset mörkt. Jobbigt att felsöka och ingen vettig anledning. Drar du bara kabeln nu åt elektrikern eller tänker du göra allt själv?
Vad du ska räkna med är inte vilken huvudsäkring du ha i dag utan vilken största huvudsäkring du skulle kunna ha. Det är troligtvis ett 25 A mätarskåp du har och då ska huvudledningen klara 25 A så din 10 mm2 är mer än OK, även om du i dag bara behöver en 4 ledeare så ska du naturligtvis dra 5 ledaren om du har fri tillgång till kabel om inte annat så är det ju "framtidssäkrat" då.
Man kan mycket väl köra fyrledarsystem med en femledarkabel, man använder het enkelt inte den femte ledaren. men OM man har femledarsystem får man mycket riktigt inte gå tillbaka till fyrledarsystem. Men det är inte kabeln som avgör utan centralen som matar kabeln.
Klicka här för att svara