Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hejsan,
Jag håller på att försöka täta mitt media skåp. Jag har precis satt tätnings list runt dörrarna och det mesta verkar nu vara hyfsat tätt. Men för att verkligen få dörrarna att tryckas mot listen vill jag gärna använda mig av någon slags magnet, helst elektriskt så att jag kan stänga av och sätta på den.
Frågorna är många. Tex, kommer det dra på tok för mycket el för vad det är? Tänkte använda mig av någon gammal mobil laddare eller liknande (om detta är att rekommendera vill säga). Har även en dator som står i skåpet så kanske det går att dra en USB kabel från den för att förse låset med ström?
Jag testade trycket och det borde egentligen räcka med 3-4 kg. Jag har kollat på vanliga magnetlås och dessa har tryck upp till 4kg men då jag gärna enkelt vill kunna stänga av och sätta på det, hade det varit trevligt med ett elektriskt.
En del brorsdöttrar och annat smått som börjat krypa runt och det hade känts tryggt om de inte kunde öppna skåpet med de små krafter de har.
Uppskattar verkligen eran kunskap i ämnet.
Jag håller på att försöka täta mitt media skåp. Jag har precis satt tätnings list runt dörrarna och det mesta verkar nu vara hyfsat tätt. Men för att verkligen få dörrarna att tryckas mot listen vill jag gärna använda mig av någon slags magnet, helst elektriskt så att jag kan stänga av och sätta på den.
Frågorna är många. Tex, kommer det dra på tok för mycket el för vad det är? Tänkte använda mig av någon gammal mobil laddare eller liknande (om detta är att rekommendera vill säga). Har även en dator som står i skåpet så kanske det går att dra en USB kabel från den för att förse låset med ström?
Jag testade trycket och det borde egentligen räcka med 3-4 kg. Jag har kollat på vanliga magnetlås och dessa har tryck upp till 4kg men då jag gärna enkelt vill kunna stänga av och sätta på det, hade det varit trevligt med ett elektriskt.
En del brorsdöttrar och annat smått som börjat krypa runt och det hade känts tryggt om de inte kunde öppna skåpet med de små krafter de har.
Uppskattar verkligen eran kunskap i ämnet.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Vill helst att det inte syns från utsidan för att hålla det enkelt (skåpet står i vardagsrummet).
Hade ju dessutom varit lite spexigt om det fanns en liten knapp på sidan man tryckte på för att öppna.
Se bilder för referens:
(temporär projektor duk) : )
Hade ju dessutom varit lite spexigt om det fanns en liten knapp på sidan man tryckte på för att öppna.
Se bilder för referens:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Varför inte gamla vanliga hederliga magnetlås? En magnet i skåpet och ett plåtbläck i dörren. Är ju bara sätta två st så är det kämpigt att öppna om man inte ska vara där varje dag.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Det är ju egentligen absolut enklaste lösningen. Kanske borde glömma att styra det med en knapp, onödigt extra.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Ja de är ju på tok för starka/stora. Ville mest ha ett litet kvälls projekt med detta i bakhuvudet:
Tänkte mest på att ersätta batteriet med en gammal mobil laddare och sätta dit en liten strömbrytare för att bryta strömmen. Osäker på om det är möjligt bara.
Logga in
Skapa konto
Tänkte mest på att ersätta batteriet med en gammal mobil laddare och sätta dit en liten strömbrytare för att bryta strömmen. Osäker på om det är möjligt bara.
Ja det är fullt möjligt, bara att ta fram kalkylatorn och räkna med Ohms lag.
Tänkte mest på den teoretiska biten, det praktiska har ju TS redan koll på med egenhändigt tillverkad elektromagnet.
Brandhållar magnet 24volt DC. Räcker nog.
Klicka här för att svara