Byggahus.se

Byta från ojordat till jordat

30k läst  74 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag och min sambo funderar på att köpa ett hus. Det är väldigt fräscht i sig med eluttagen är gamla och ojordade i alla rum utom kök och badrum. Vad kan det kosta att byta eluttag? Tar för givet att det inte bara är att byta dosan utan att det måste dras kablar od och att detta kan kosta en del? Frågan är hur mycket det kan tänkas kosta och om det är värt att köpa huset överhuvudtaget om kostnaden blir för stor? Någon som har gjort detta som har en någolunda kalkyl att dela med sig av? :surprised:

2. S
    Medlem · Nivå 11
    På nätet kan du som privatperson köpa bra jordade vägguttag för runt hundralappen. Priserna är troligtvis i samma område även hos en Elfirma. Räkna alltså med en hundralapp per uttag. Eftersom reglerna säger att alla uttag måste jordas så kan även takuttag behöva bytas.

På det tillkommer runt 500:-/timmen i arbetskostnad. Elektrikern måste dra i en ny tråd för jord i alla elrör från centralen och fram till uttagen. Ibland går det bra att bara dra i en ny tråd, ibland måste man byta alla trådarna och ibland är det helt enkelt enklare att göra så. Hur lång tid det tar beror helt på hur många uttag det är och hur mycket strul det blir. Ofta vill elfirmorna ha två gubbar på plats. En som skjuter i tråd och en som drar i andra änden. Själva tråden kostar mellan 2 och 5 kr/metern så det är en liten kostnad i sammanhanget.

Räkna även med en rese- eller framkörningsavgift. Mellan 200 - 500 kr är inte ovanligt.

3. P
    Medlem Nivå 4
    Jag säger som alltid:

Se till att elanläggningen är fräsch i övrigt, dvs inget uppenbart hempul med lampsladdar som lianer kors och tvärs längs golvlisterna. Kolla att eluttag och brytare inte är sönderslagna etc och se till att det finns jordfelsbrytare för hela anläggningen. Annars låt installera jordfelsbrytare.

Jordade uttag i alla rum är bra, men absolut ingen nödvändighet för att du skall sova tryggt. Och låt absolut inte hela husköpet falla pga avsaknaden av skyddsjordade uttag, om elinstallationen ser bra ut i övrigt

4. S
    Medlem · Nivå 11
    Innan följdfrågan dyker up:

En jordfelsbrytare har ingenting med jordade uttag att göra. Istället fungerar den så att den mäter den ström som går ut och jämför med hur mycket ström som kommer tillbaks. Om det skiljer för mycket bryter den. Tanken är att strömmen som inte kommer tillbaks går någonstans ditt den inte skall. För personskydd är gränsen 30 mA.

Att den kallats jordfelsbrytare kommer sig troligtvis av att när det blir fel på en jordad maskin är den väg strömmen ofta tar tillbaks genom just jordledaren. I dag när de flesta konsumentprylar är dubbelisolerade och har en platt europakontakt utan jord spelar just det mindre roll.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Kan bara hålla med pinnladan, man behöver absolut inte hänga upp sig på att det saknas jordade uttag i huset, det viktiga är som sagt att allt ser bra ut, inga direkta konstigheter som kan härledas till hempul. Om uttagen är gamla så de saknas petskydd så kan man börja att byta ut alla sådana mot nya med petskydd samt installera Jordfelsbrytare för hela anläggningen, då är man ganska säker, vill man sen byta till jordade uttag så kan man ju göra det där det fattas, men jag anser att dom inte gör någon jättenytta i vanliga torra utrymmen där anslutna apparater för det mesta är dubbelisolerade och saknar jordanslutning. Enda ställena där det till en början borde sitta jordade uttag är i kök, badrum/våtutrymmen, utomhus och uttag som kan tänkas anslutas till apparater som används utomhus, dessutom är det krav nu för tiden att det installerasjordfelsbrytare för uttag i våtutrymmen och utomhus vid nyinstallation/ROT, nu ska dessutom ALLA grupper i ett badrum skyddas av JFB vid nybyggnad/rot, även de grupper som ansluts fast i anslutningsdosa så som VVB, TM och TT mm, så var det dock inte förr så hus byggda fram till 1990 nånting kan ha uttag i dessa utrymmen utan jordfelsbrytare vilken såklart inte är så bra.

6. P
    Medlem Nivå 10
    Vet man med sig att man har utrustning som ska ha jordade uttag (Tex datorutrustning och viss annan hemelektronik) så uppgradera bara i det rummet. i övrig samma som pinnladan ovan....

7. S
    Medlem Nivå 7
    Har huset gipsväggar så kan du lätt dra ej synliga jordade elledningar från elcentralen eller kök i samband med tapetsering/renovering. Du kan då få några jordade uttag till vissa rum. Som kan vara bra att ha till datorer etc. Sätter du ett jordat uttag nära elcentralen/ytterdörr så kan du sätta dit en lös jordfelsbrytare och använda den för utomhusbruk.

8. P
    Medlem Nivå 4
    App app.. :down:

9. S
    Medlem Nivå 7
    Vad menar du pinnladan? Jag var kanske lite otydlig.men så gjorde en elektriker till mig när jag ville ha några jordade uttag. Fick han inte göra så? Har föresten sett olika konstruktioner som olika elektriker gör. Det här var några år sedan när kunder ville ha jordade eluttag utomhus under tak. En borrade hål i väggen till köket och drog ledning efter golvlisten och tog strömmen via befintligt uttag i köket. Den andra drog ledning frän befintlig utomhuslampa och kopplade en fördelningsdosa och brytare till det som jag tyckte var snyggare. Tittade nyligen på ett hus där en elektriker hade bott. Det var ett ormbo med ledningar runt elskåp,utbyggt elskåp och jordfelsbrytare. Ingen finnes där inte med för långa ledningar som han lämnade kvar. Men det var säkert säkert men inte snyggt. .

10. P
    Medlem Nivå 4
    Jag kan ha missförstått ditt inlägg. Jag läste snabbt och fick uppfattningen att du rekommenderade att dra separata egna skyddsjordledare till de dosor där man ville ha jordade uttag.

Det är en inte helt ovanlig typ av fullösning att tex låna lite skyddsjord från elradiator eller kökens uttag och finurligt dra en lös gul/grön FK under trösklar, genom väggar och kors och tvärs. Jag ber om ursäkt.

11. F
    Medlem Nivå 10
    Du kan inte ha enstaka jordade uttag, i så fall måste du ta bort dom befintliga ojordade uttagen. Det är allt eller inget som gäller (i ett rum). Det finns alltså ingen poäng med att dra ny jordade ledningar från t ex kök till ett annat rum, då kan man lika gärna byta den befintliga ledningen till uttagen i rummet.

12. B
    Allvetare · Nivå 14
    När "min" elektriker drog ny el i mitt badrum så tog han dessutom på eget bevåg och bytte ett ojordat uttag på andra sidan badrumsväggen (mot hallen, jag tror att det fick el från badrummet så det var väl iofs inte konstigt att han bytte även det), MEN det han satte dit då var ett jordat uttag! (Resten av hallen har alltså ojordade uttag).

Men elektriker gör ju så mycket konstigt som vi hempulare inte skulle ha gjort (om vi fick)...

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Nivå 12
    Vad är det för fel på ordet jordfelsbrytare, det är dess uppgift att bryta vid jordströmmar fas-jord eller nolla-jord. Om sen jorden är gul/grön, grå eller brun kan väl kvitta. Finns ju engelska beteckningen RCCB (Residual Current Circuit Breaker) vilket man kan översätta med restströmsbrytare eller nåt åt det hållet men även beteckningar som GFI (Ground Fault Interrupter) finns.

Sen är det som du skriver att folk ofta tror JFB är beroende av jordade ledningar till uttagen, men vilket namn skulle vara tydligare att förstå?

Redigerat 5 dec 2012 10:59
  14. M
    Medlem Nivå 16
    Felströmsbrytare
    Strömfelsbrytare

För det är inte jorden som det är fel på, utan att strömmen tar fel väg.

15. S
    Medlem · Nivå 12
    Ja, men om strömmen tar vägen genom en kropp kan man ju också säga att det är fel väg, men inte bryter JFB för det om den är mellan fas och nolla. Så även om jordfelsströmmen är en felström så bryter inte JFB för alla typer av felströmmar och det är viktigt att komma ihåg. Bryter mot ström till jord som namnet avslöjar..