12 458 läst ·
68 svar
12k läst
68 svar
Hjälp med el/byggcentral.
På fartyg är den fyrpoliga kontakten helt naturlig. 3 fas systemet för 400 volt innehåller ingen nolla. Belysningen drivs via en särskild transformator på 230 v och anslutningen är två fasledare och skyddsjord.
Märkligt, jag hade missat att det kommit fler inlägg. Hur som helst. En fråga. Ni spekulerar kring att enbart använda de gamla kablarna till de maskiner som inte behöver nolla, men märka och/eller sätta fast dem där så de inte kommer på villovägar. En fråga från en lekman, då. Hur vet jag vilka maskiner som inte behöver nolla? Jag har uppenbarligen kunnat använda det gamla kablaget till så väl min gamla motor med kapklinga, ny kalklinga, transportband och hela vedprocessorn utan problem, men med centralen sket det sig.
Bara så jag vet. Det är ju en smal sak att gaffatejpsmärka den gamla kabeln (eller ja, det är tre, men bara en lång med ny och gammal handske på) och trycka in den i ex. motorn. Men som sagt, hur vet man?
Dumt, jag hade tänkt att köra årets ved en bit bort i år, där hallen ska stå, för att få mer plats, men elen är inte inkopplad på det nya bygget (en kabel på backen - så nära men ändå så långt ifrån...) och typ 60 meter 380-kabel är ju inte precis gratis. Äh, får nog bli ett sista år på den lilla vedbacken i alla fall.
Skönt med nytt uttag ute med JFB och fungerande byggcentraler i alla fall!
Bara så jag vet. Det är ju en smal sak att gaffatejpsmärka den gamla kabeln (eller ja, det är tre, men bara en lång med ny och gammal handske på) och trycka in den i ex. motorn. Men som sagt, hur vet man?
Dumt, jag hade tänkt att köra årets ved en bit bort i år, där hallen ska stå, för att få mer plats, men elen är inte inkopplad på det nya bygget (en kabel på backen - så nära men ändå så långt ifrån...) och typ 60 meter 380-kabel är ju inte precis gratis. Äh, får nog bli ett sista år på den lilla vedbacken i alla fall.
Skönt med nytt uttag ute med JFB och fungerande byggcentraler i alla fall!
Som tidigare nämnts kan du använda dina gamla kablar för direkt anslutning till maskiner, motorer som inte använder nolla. Då är det helt rätt med fyrledarkabel och med normal fempolig handske (hane) där man lämnar nollan tom.
Det som sägs, men inte superttydligt kanske är att om du monterar kablen fast i maskinenens arbetsbrytare så går de bra att använda med röd CEE stickpropp.
Du måste ha ordentlig dragavlastning dock.
Ett enkelt sätt genom http://biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Gummikladd-klammer-2-st-61960/ monterad strax under brytarens vanliga dragavlastning.
Du måste ha ordentlig dragavlastning dock.
Ett enkelt sätt genom http://biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Gummikladd-klammer-2-st-61960/ monterad strax under brytarens vanliga dragavlastning.
Sätt gärna en fempolig hane på dina fyrledade kablar men aldrig en fempolig hona.. Då är det inga problem att använda dom för endast 3 fas motorer.
Obs !!!
Man får aldrig använda skyddsjorden som PEN ledare i anslutningskablar genom att koppla ihop nollhylsa och skyddjordshylsa i honkontakten. Det skulle funka om det saknas jordfelsbrytare i matande ända. Men det är förbjudet och dessutom farligt.
Obs !!!
Man får aldrig använda skyddsjorden som PEN ledare i anslutningskablar genom att koppla ihop nollhylsa och skyddjordshylsa i honkontakten. Det skulle funka om det saknas jordfelsbrytare i matande ända. Men det är förbjudet och dessutom farligt.
Äh, skit. Jag trodde faktiskt den ena kabeln var nyare och sågade av den, men det var fyra kablar och sedan såg jag "Polflex 4G 2,5", så den är väl körd då. Trodde för en stund jag fått tio meter kabel till gratis...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden