Hej

för det första vet jag inte om denna tråd är rätt placerad, kanske borde den varit i teknik istället. Moderator får gärna flytta i sådana fall.

Jag står i kast med att få jordat alla uttag och lite diverse elfix här hemma. I dagsläget styr jag belysning via Telldus mha Nexa-brytare, och är inte helt förtjust i deras prestation.

Av en slump idag började jag läsa lite mer om KNX, och tanken slog mig då att det kanske inte blir så mycket dyrare att installera KNX nu när jag ändå ska dra in jordkablar i alla rör.

Det hade varit kul att kunna automatisera hela hemmet, med allt från belysning till uppvärmning mm.

Men å andra sidan är jag inte särskilt insatt i vare sig el eller KNX därav har jag några frågor:

1. Jag antar att KNX-sladdarna ligger i samma rör som elsladdarna?

2. Eftersom att jag redan ska byta ut alla strömbrytare hemma, borde merkostnaden inte vara så stor?

3. Jag har idag el-radiatorer på ovanvåningen och luftvärmepump på nedanvåningen, kan jag styra dessa via en termostat via KNX?

Finns annat jag tänkte fråga, men så klart står det still i huvudet just nu.

Fyll gärna på med info ni som har KNX och ni andra som är intresserade av det.

MVH

Googla lite. Schneider har informations blad.
Mem det blir dyrt i ditt fall.

Och troligen lite besvärligt då uppbyggnaden av "rörnätet" är helt annat om man installerar för KNX, det blir svårt att få med så många trådar i rören att du kan få "alla tänkbara" styrningsmöjligheter. Pga det tror jag att kostnaden blir minst dubbelt så hög som utan KNX.

1. Precis.

2. Jodå.

Läs på lite om Z-Wave. Det är budget-varianten. Kan installeras efteråt och man behöver inte gå "all in". :)

Hej,

har varit inne på z-wave tidigare, men inte så förtjust i att ha en massa trådlösa grejer överallt här hemma, och dessutom är alla externa strömbrytare (eller vad de kan heta) så dyra :(

Alla dina knx brytare har endast en knx datakabel till sig. Så du måste dra om alla dem till centralen. Sen måste alla uttag som ska styras separat ha en separat ledare till sig. Så tex en taklampa måste ha 3 kablar till centralen, uttagen i samma rum måste ha en egen ledare osv.

ullberg
nejo skrev:
och dessutom är alla externa strömbrytare (eller vad de kan heta) så dyra :(
Jag tror du kommer ändra uppfattning när du satt dig in i var KNX kostar. (därmed inte sagt att du ska undvika det, jag är väldigt nöjd att jag valde KNX)

Jag kollade själv på KNX för ett tag sedan och det är som sagt dyrt. Har man dom extra slantarna, så visst :)
Dock kommer det mer och mer trådlöst, som jag tror kommer va framtiden ist för en bunt med kablar.

Det finns sätt att komma ner kostnaderna för en KNX anläggning utan att pruta på funktion:

Tex.
Att köra decentralicerat ger oftast dyrare aktörer såvida man väljer dosmonterade, men fördelen är att de ofta (beroende på fabrikat) har ett par binäringångar. Vilket ger att man kan använda vanliga brytare eller andra sluttningar från skymningsrelä, ur etc.
Man kan ju även koppla vilken "Nexa" trådlös aktor som helst till en KNX ingång. Som budgetalternativ.
Jag föredrar dock enOcean före z-wave eller Nexa

exempel:
http://uttag181.se/brytaktor/94-knx-brytaktor-16a-inf-2-binaring.html

Sedan behöver man inte köra KNX hela vägen även om det är väldigt frestande. Vissa rum med standard-tändnnig på/av kan man ju köra som vanligt.

Kolla på tex. http://www.knxforum.se där finns i "säljes" tråden begagnade grejer för humana priser att komma igång med.

Redigerat:
Att byta ut en konventionell anläggning mot en KNX anläggning utan att göra huset stomrent blir aldrig roligt eller billigt, eller ens möjligt.

Rördragningen är helt olika.

EyEr0n skrev:
Att byta ut en konventionell anläggning mot en KNX anläggning utan att göra huset stomrent blir aldrig roligt eller billigt, eller ens möjligt.

Rördragningen är helt olika.
Jag drog om min lägenhet till "KNX". Fas-noll-jord + buskabel i 16rör är inga problem.
Sedan brytaktorpuch eller dimmeraktorpuch i takdosan. Vid ett ställe satte jag en 6mod hagerkapsling med dörr ovan kopplingsdosan där det blev tjockt med FK. I centralen sitter spänningsaggregat och några andra deltagare som gick att klämma dit.

Billigt? Nja kostade runt 15-20Kkr för material 16 deltagare varav en del begagnatfynd och en del nytt.

Tycker visst det kan vara ett alternativ om man ska dra om en villa att dra med en buskabel. Sedan kan man ju välja hur långt man vill köra KNX. Som skrivit innan måste man ju inte köra KNX hela vägen för ALLA tändningar, styrningar och tryckknappar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.