Jag ska koppla in en trafo i taket till nyinstallerade spottar.
Har Fas(svart), Nolla(blå) och Jord i takdosan, även grå och vit tändtråd.
TTarna går till strömbrytaren tillsammans med fasen.
Jag mäter upp 230 mellan fas o nolla i taket.
Med strömbrytaren påslagen, kan jag inte mäta upp mellan TT och nolla i taket, vare sig grå eller vit.
När jag skarvar vit TT till nolla så kan jag mäta upp 230 på brytaren. Inte testat med grå.
Vit TT har en brun kabel kopplad till sig. Om det vore en fas, borde jag ju få 230 mellan vit TT och nolla, eller?
Inget utslag mellan Grå TT(brytaren på) och nolla i taket.
Såklart TTarna är en förlängning av fasen, visst?
Det är totalt hjärnsläpp, var tänker jag fel?
Trafon fungerar, testad på svart fas o nolla i taket.
Har Fas(svart), Nolla(blå) och Jord i takdosan, även grå och vit tändtråd.
TTarna går till strömbrytaren tillsammans med fasen.
Jag mäter upp 230 mellan fas o nolla i taket.
Med strömbrytaren påslagen, kan jag inte mäta upp mellan TT och nolla i taket, vare sig grå eller vit.
När jag skarvar vit TT till nolla så kan jag mäta upp 230 på brytaren. Inte testat med grå.
Vit TT har en brun kabel kopplad till sig. Om det vore en fas, borde jag ju få 230 mellan vit TT och nolla, eller?
Inget utslag mellan Grå TT(brytaren på) och nolla i taket.
Såklart TTarna är en förlängning av fasen, visst?
Det är totalt hjärnsläpp, var tänker jag fel?
Trafon fungerar, testad på svart fas o nolla i taket.
Hyr många knappar är det på strömbrytaren?
Finns det flera ställen det ska gå att tända/släcka på?
Finns det flera lamputtag som ska tändas/släckas från samma ställe?
Var är den vita och bruna skarvade med varandra?
Det låter som om du har någon typ av trappkoppling.
Finns det flera ställen det ska gå att tända/släcka på?
Finns det flera lamputtag som ska tändas/släckas från samma ställe?
Var är den vita och bruna skarvade med varandra?
Det låter som om du har någon typ av trappkoppling.
1 ställe, 2 brytknappar. Jag har dragit i vita TT och sett hur det rör sig i taket. Den vita och brun är kopplad ihop, sedan in i ena ändan på en sockerbit.
Det satt ett lysrör innan, om det avgör något.
Det satt ett lysrör innan, om det avgör något.
Du har garanterat fel kopplat i brytaren.
sök på bilder "trappkoppling" så löser du det.
sök på bilder "trappkoppling" så löser du det.
Redigerat:
Var är den vita och bruna tråden skarvad?
Vart går den bruna tråden?
Det låter nämligen som om du har en sparkopplad trappkoppling.
Bild på både framsidan och baksidan av aktuell strömbrytare underlättar.
Vad är det för rum? (Kök, tvätt?)
Har rummet flera ingångar?
Vart går den bruna tråden?
Det låter nämligen som om du har en sparkopplad trappkoppling.
Bild på både framsidan och baksidan av aktuell strömbrytare underlättar.
Vad är det för rum? (Kök, tvätt?)
Har rummet flera ingångar?
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Mät mot jord, och säkerställ att blå verkligen är nolla, dvs du skall ha 0v om du mäter mellan blå och jord, och du skall ha 230V mellan fas och jord, Jorden, förresten, hur säker är du på att den verkligen är jord? Vad är det för färg på den?
Men om det vore trapp, så borde jag ju inte ha båda TTarna i takdosa väl? Alltså kapade.el_richard skrev:
Den bruna borde ju i detta fall inte skapa nån skillnad, visst? Jag har ju fortf. 230v från vita in till sockerbit.
Ang. lysröret, så kommer jag inte ihåg hur det var kopplat, då den revs ner för 5 månader sen, i samband med taket, som ni ser så är det sänkt gipstak nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Jag skulle rekommendera att du svarar på de frågor som ställs i tråden.
Sedan skulle jag rekommendera att du fortsätter att rycka i trådar och ritar upp ett kretsschema. Då vet du hur det ska vara och kan gå över till felsökning, t.ex om strömbrytaren skulle vara trasig eller avbrott i en koppling.
Eftersom du inte vet hur belysningen varit inkopplad så finns inget utrymme för att prova sig fram här.
Om vi bortser från skyddsjord så är det bara tre typer av ledare, nolla, fas och tändtråd. Detta löser du enkelt.
Sedan skulle jag rekommendera att du fortsätter att rycka i trådar och ritar upp ett kretsschema. Då vet du hur det ska vara och kan gå över till felsökning, t.ex om strömbrytaren skulle vara trasig eller avbrott i en koppling.
Eftersom du inte vet hur belysningen varit inkopplad så finns inget utrymme för att prova sig fram här.
Om vi bortser från skyddsjord så är det bara tre typer av ledare, nolla, fas och tändtråd. Detta löser du enkelt.
Det ser ut som en dubbeltrapp till brytare. Vart andra brytaren skulle ha suttit, vet jag inte. Dessa två TTerna gör det rätt bra, då det ska bli spottar under överskåpen. Detta är en tvättstuga med utbyggd del där entrén var, så man har troligtvis tagit bort gamla brytaren vid ytterdörren. (grovingång)
Återkommer vid flera problem.
Återkommer vid flera problem.
För dålig bild för att den ska kunna hjälpa.Brallan84 skrev:
Ibland finns det text/bilder/siffror/tecken på fram och/eller baksidan som hjälper till att tyda ut vilken sorts strömbrytare det är.
Förslag till felsökning:
Stäng av huvudströmmen
Var några stycken
Lossa/öppna alla täcklock/strömbrytare/uttag/mm
Smådra i trådarna
Rita och skriv upp exakt hur trådarna går mellan olika dosorna.
Ex: säkring 1 - taklampa kök -|- strömbrytare 1 kök (enkeltrapp).
(taklampa kök) -|- taklampa matplats - strömbrytare matplats & kök2 (dubbeltrapp).
Brytaren är ju märkt med en 5:a så det är troligtvis en Kronbrytare
så trafon borde kopplas mellan blå & grå, och den vita / bruna går vidare till någon annan lampa/lamputtag.
Fast enligt dina mätningar i första inlägget så är nog brytaren trasig
så trafon borde kopplas mellan blå & grå, och den vita / bruna går vidare till någon annan lampa/lamputtag.
Fast enligt dina mätningar i första inlägget så är nog brytaren trasig
Jag tog bort brytaren och har inte kunnat komma på vad det är för nån. Hur man än trycker, så står vippan under knappen bara på ena bläcket. Antingen på TT eller fasen. Blir aldrig nån sammankoppling, hmm, vad är det för nån brytare?
Nåväl, jag köper ny imorn, använder båda TTarna för att tända både tak och över diskbänken(t.stuga)
Tack för hjälpen!
Nåväl, jag köper ny imorn, använder båda TTarna för att tända både tak och över diskbänken(t.stuga)
Tack för hjälpen!