Hej,
Jag har precis köpt hus och fått en elcentral på köpet. =)
Men då jag tidigare bara har bott i lägenhet och inte behövt satt mig in i elen tidigare kommer här en dum fråga.
Såhär ser min central ut, huset är byggt 1978.
1) Jag fattar inte riktigt numreringen, säg att jag vill skruva ur säkringen för vägguttag i kök dvs, nr 8 i schemat vilken säkring är det egentligen?
2) Och sen grupp nr 4 har någon skrivit C och B, vad menas med det?
3) Jag antar att lösningen ligger under "Gruppsäkringarnas numrering" men varför står det 1 2 3 4 5 på flera rader medan resten bara finns på ett ställe?
Jag har precis köpt hus och fått en elcentral på köpet. =)
Men då jag tidigare bara har bott i lägenhet och inte behövt satt mig in i elen tidigare kommer här en dum fråga.
Såhär ser min central ut, huset är byggt 1978.
1) Jag fattar inte riktigt numreringen, säg att jag vill skruva ur säkringen för vägguttag i kök dvs, nr 8 i schemat vilken säkring är det egentligen?
2) Och sen grupp nr 4 har någon skrivit C och B, vad menas med det?
3) Jag antar att lösningen ligger under "Gruppsäkringarnas numrering" men varför står det 1 2 3 4 5 på flera rader medan resten bara finns på ett ställe?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1-5 är 3-fas grupper
4 är en 3-fas grupp med 1-fas förbrukare....
4 är en 3-fas grupp med 1-fas förbrukare....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag börjar svara på de enkla frågorna:
Lösningen är klart och tydligt utskriven längst ner till vänster som du gissar.
Att vissa grupper har tre säkringar är för att den förbrukaren matas med trefas.
T.ex. spis, tvättmaskin och varmvattenberedare.
För att hitta dina köksuttag ser du att 8 är den åttonde säkringen från vänster i övre raden.
Och om du vill göra takfläkten spänningslös är det alltså den nedersta säkringen i den åttonde raden.
Grupp 4 har delats upp till olika förbrukare. Oklart vad den övre säkringen används till. Den kanske är ledig.
Men efter att du skruvat ur säkringen skall du alltid kontrollera att det verkligen är spänningslöst i det uttag/den apparat du tänker meka med!
Trea på bollen :|
Lösningen är klart och tydligt utskriven längst ner till vänster som du gissar.
Att vissa grupper har tre säkringar är för att den förbrukaren matas med trefas.
T.ex. spis, tvättmaskin och varmvattenberedare.
För att hitta dina köksuttag ser du att 8 är den åttonde säkringen från vänster i övre raden.
Och om du vill göra takfläkten spänningslös är det alltså den nedersta säkringen i den åttonde raden.
Grupp 4 har delats upp till olika förbrukare. Oklart vad den övre säkringen används till. Den kanske är ledig.
Men efter att du skruvat ur säkringen skall du alltid kontrollera att det verkligen är spänningslöst i det uttag/den apparat du tänker meka med!
Trea på bollen :|
Redigerat:
Tack för snabbt och bra svar!KnockOnWood skrev:Jag börjar svara på de enkla frågorna:
Lösningen är klart och tydligt utskriven längst ner till vänster som du gissar.
Att vissa grupper har tre säkringar är för att den förbrukaren matas med trefas.
T.ex. spis, tvättmaskin och varmvattenberedare.
För att hitta dina köksuttag ser du att 8 är den åttonde säkringen från vänster i övre raden.
Och om du vill göra takfläkten spänningslös är det alltså den nedersta säkringen i den åttonde raden.
Grupp 4 har delats upp till olika förbrukare. Oklart vad den övre säkringen används till. Den kanske är ledig.
Men efter att du skruvat ur säkringen skall du alltid kontrollera att det verkligen är spänningslöst i det uttag/den apparat du tänker meka med!
Trea på bollen :|
Nu börjar det klarna lite, och de 6st säkringarna som har en egen central är alltså till mina elelement?
Du har nog rätt i att den översta på grupp 4 är ledig då den ser tom ut på bilden (är inte i huset nu så jag kan kolla).
Blir inget pill med elen för egen del men håller på och målar om väggarna i köket och kommer att skruva bort plastskyddet på uttagen.
Duger det med en sån där lamp-penna från clas ohlson för att kolla om man har spänning vid uttagen eller är det bättre att plugga i en lampa som slocknar när man skruvar ur säkringen?
Redigerat:
Diazed smältproppar hittar du i välsorterade mataffärer samt även Jula, Biltema mfl.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jordfelsbrytaren skyddar antingen ALLT, eller allt utom elvärmen. Det är i princip omöjligt att dela upp en gammal plåtis på flera jordfelsbrytare alternativt utelämna vissa grupper om inte centralen har delade fasskenor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är rätt enkelt att kolla, om du vill vara brutal 
Tryck på testknappen på jordfelsbrytaren. "Allt" slocknar.
Gå sedan runt och prova att tända lampor, sätt i sladden till en lampa i uttag, öppna dörren till frysen och se om det lyser osv.
Finns ingen som går upp mot att förvissa sig själv!
Tryck på testknappen på jordfelsbrytaren. "Allt" slocknar.
Gå sedan runt och prova att tända lampor, sätt i sladden till en lampa i uttag, öppna dörren till frysen och se om det lyser osv.
Finns ingen som går upp mot att förvissa sig själv!
Den där lamp pennan från Clas Olsson ska du inte lite på!!!
Jacka i en lampa istället och ta en som du vet fungerar!!!
Jacka i en lampa istället och ta en som du vet fungerar!!!
Nja! Det är inte lämpligt att trycka i fas, nolla och skyddsjord i en och samma Wago, absolut inte nolla och jord i samma när uttaget skyddas av JFB (JordFelsBrytare) eftersom den då riskerar lösa ut direkt.HandySmurf skrev:
Mao en Wago till varje tråd (fas/nolla/jord)


