SSSS
Hej,

Jag har precis köpt hus och fått en elcentral på köpet. =)
Men då jag tidigare bara har bott i lägenhet och inte behövt satt mig in i elen tidigare kommer här en dum fråga.

Såhär ser min central ut, huset är byggt 1978.

1) Jag fattar inte riktigt numreringen, säg att jag vill skruva ur säkringen för vägguttag i kök dvs, nr 8 i schemat vilken säkring är det egentligen?

2) Och sen grupp nr 4 har någon skrivit C och B, vad menas med det?

3) Jag antar att lösningen ligger under "Gruppsäkringarnas numrering" men varför står det 1 2 3 4 5 på flera rader medan resten bara finns på ett ställe?

2014-02-03 12.49.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-03 12.50.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-03 12.50.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1-5 är 3-fas grupper
4 är en 3-fas grupp med 1-fas förbrukare....
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Säkring 8 är således 8:e säkringen från vänster i översta raden. Precis som du ser i gruppcentralsförteckningen :)

Säkring 10 till exempel är 6:e från vänster i mittersta raden.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Jag börjar svara på de enkla frågorna:

Lösningen är klart och tydligt utskriven längst ner till vänster som du gissar.

Att vissa grupper har tre säkringar är för att den förbrukaren matas med trefas.
T.ex. spis, tvättmaskin och varmvattenberedare.

För att hitta dina köksuttag ser du att 8 är den åttonde säkringen från vänster i övre raden.
Och om du vill göra takfläkten spänningslös är det alltså den nedersta säkringen i den åttonde raden.

Grupp 4 har delats upp till olika förbrukare. Oklart vad den övre säkringen används till. Den kanske är ledig.

Men efter att du skruvat ur säkringen skall du alltid kontrollera att det verkligen är spänningslöst i det uttag/den apparat du tänker meka med!


Trea på bollen :|
 
Redigerat:
  • Gilla
SSSS och 1 till
  • Laddar…
SSSS
KnockOnWood skrev:
Jag börjar svara på de enkla frågorna:

Lösningen är klart och tydligt utskriven längst ner till vänster som du gissar.

Att vissa grupper har tre säkringar är för att den förbrukaren matas med trefas.
T.ex. spis, tvättmaskin och varmvattenberedare.

För att hitta dina köksuttag ser du att 8 är den åttonde säkringen från vänster i övre raden.
Och om du vill göra takfläkten spänningslös är det alltså den nedersta säkringen i den åttonde raden.

Grupp 4 har delats upp till olika förbrukare. Oklart vad den övre säkringen används till. Den kanske är ledig.

Men efter att du skruvat ur säkringen skall du alltid kontrollera att det verkligen är spänningslöst i det uttag/den apparat du tänker meka med!


Trea på bollen :|
Tack för snabbt och bra svar!

Nu börjar det klarna lite, och de 6st säkringarna som har en egen central är alltså till mina elelement?

Du har nog rätt i att den översta på grupp 4 är ledig då den ser tom ut på bilden (är inte i huset nu så jag kan kolla).

Blir inget pill med elen för egen del men håller på och målar om väggarna i köket och kommer att skruva bort plastskyddet på uttagen.

Duger det med en sån där lamp-penna från clas ohlson för att kolla om man har spänning vid uttagen eller är det bättre att plugga i en lampa som slocknar när man skruvar ur säkringen?
 
Redigerat:
SSSS
Förresten, kom på att jag inte har några extra säkringar. Vart köper man det? :o
 
Diazed smältproppar hittar du i välsorterade mataffärer samt även Jula, Biltema mfl.
 
När jag målar väggar och tapetserar brukar jag skruva bort hela vägguttaget och sätta kablarna i en WAGO222 tillfälligt. Då slipper du komma åt spänningsförande delar under arbetets gång.
Wago.JPG
 
SSSS
På lappen för jordfelsbrytaren står följande.
jfb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det inte står något efter "Följande grupper skyddas ej av jordfelsbrytaren" kan jag då tolka det som att den täcker allt?
 
Bara en av raderna gäller, den andra skulle varit överstruken eller ifylld med gruppnummer. Så det går inte utläsa hur det är gjort.
 
A
Jordfelsbrytaren skyddar antingen ALLT, eller allt utom elvärmen. Det är i princip omöjligt att dela upp en gammal plåtis på flera jordfelsbrytare alternativt utelämna vissa grupper om inte centralen har delade fasskenor.
 
Det är rätt enkelt att kolla, om du vill vara brutal :)

Tryck på testknappen på jordfelsbrytaren. "Allt" slocknar.
Gå sedan runt och prova att tända lampor, sätt i sladden till en lampa i uttag, öppna dörren till frysen och se om det lyser osv.

Finns ingen som går upp mot att förvissa sig själv!
 
Den där lamp pennan från Clas Olsson ska du inte lite på!!!
Jacka i en lampa istället och ta en som du vet fungerar!!! :)
 
HandySmurf skrev:
När jag målar väggar och tapetserar brukar jag skruva bort hela vägguttaget och sätta kablarna i en WAGO222 tillfälligt. Då slipper du komma åt spänningsförande delar under arbetets gång.
[bild]
Nja! Det är inte lämpligt att trycka i fas, nolla och skyddsjord i en och samma Wago, absolut inte nolla och jord i samma när uttaget skyddas av JFB (JordFelsBrytare) eftersom den då riskerar lösa ut direkt.

Mao en Wago till varje tråd (fas/nolla/jord)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
SSSS
Tack för alla svar, har blivit lite klokare. Tur att man har en svåger som är elektriker, får ringa han om det behövs några större ingrepp. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.