Varför vill elektriker för död och pina undvika sladd med mantel, typ EKK, i rör? Det borde väl vara bättre ju fler skärmningar det är?

När en utanpåliggande EKK/EKLK går in i ett rör bör man tydligen skala bort det vita ytterhöljet på den biten som går in i väggen! En massa extra jobb för att få sämre isolering?

Mikael_L
Ja, en massa extra jobb, för att öht lyckas dra den i röret.

OK, är det VP25-rör, snälla böjar och man använder smörjmedel så klarar man kanske att dra en EKLK en liten bit.

Men är det t.ex. rakt rör så går det ofta bra.
Och då skulle jag då inte själv skala något, jag tror inte någon elektriker heller skulle göra det.
Själv var jag med och drog ca 30 meter EKLK i vp20-rör. Det var spikrak dragning (raka rör), men vi var tvungen att dela upp det i tre delar ändå, för att lyckas.

Redigerat:
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Det vet jag väl inte om det är för "död och pina". Vissa kabeltyper *får* inte förläggas i rör så dessa måste man skala. Andra får man lägga i rör, men det är svårt att dra kabel i rör någon sträcka att tala om och det kan vara stört omöjligt att dra ut den igen om man vill byta i en framtid. Så det är det. Men det är inte ovanligt att man drar en kortare bit hellre än att ställa sig och skala.

Särskilt för att undvika att skala en kabel på mitten om man skall gå ur ett rör senare. Särskilt vid utanpåliggande installationer så används ofta rör i lite "ofinare" miljöer, eftersom man inte behöver klammra lika tätt då.

Sedan så minskar möjligt belastning något (den blir varmare om den ligger i rör) så ur den synpunkter så förbättras inte säkerheten, tvärtom. (Dessutom så har en kabel svårare att slinka undan för exv. en spik än en FK har i ett rör).

Har jag missat något?

Det finns bara två situationer där jag drar kabel i rör:

1. Ledningen börjar inomhus, men fortsätter ut i en miljö som kräver kabel, typ uttag eller armatur utomhus.
2. Ledningen går i skyddad miljö, men det är sannolikt att röret kommer att vattenfyllas pga kondens eller liknande.

Annars är det som redan framgått ovan bara tidsödande, dyrt och prestandanedsättande.

EKK/EKLK behöver man inte skala, däremot så brukar elektriker skala EKRK för att runda förbudet mot att lägga denna kabeltyp dolt.

Resonemanget är då att EKRK:n degenerar till EK. Om tillverkaren håller med om detta låter jag vara osagt, men jag skulle inte satsa pengar på det..

Tackar för svaren!
Jag trodde nog att det fanns en vettig anledning men ibland är det svårt att lista ut på egen hand. Och det verkar ju inte vara en stenhård regel som drivs in absurdum.

Enligt mig så är en Sladd en lös installation med stickpropp. Tex RK/MK kabeltyp.
Typ som att säga Personbil för en A-traktor och vice versa.

Övriga frågor har du fått reda på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.