8 103 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Mjukstart till elmotor på 3-4 kW
Jag skulle behöva hjälp att hitta en enkel mjukstart till överkomligt pris.
Det ska byggas spånfläkt framöver och jag skulle vilja få ner påfrestningarna på materialet i starten.
Motorn jag ska använda är 3-fas och blir mest troligt på 3 kW men det vore bra att kunna ta höjd för en på 4 kW.
Jag hittar en från Peter electronic för 1270 kr hos conrad, är det ett bra pris eller finns det mer bang for the buck tror ni? Och ser ni några problem med att använda den jag länkar till?
Vore toppen med lite input från Byggahus mest kompetenta forumdel
Det ska byggas spånfläkt framöver och jag skulle vilja få ner påfrestningarna på materialet i starten.
Motorn jag ska använda är 3-fas och blir mest troligt på 3 kW men det vore bra att kunna ta höjd för en på 4 kW.
Jag hittar en från Peter electronic för 1270 kr hos conrad, är det ett bra pris eller finns det mer bang for the buck tror ni? Och ser ni några problem med att använda den jag länkar till?
Vore toppen med lite input från Byggahus mest kompetenta forumdel
Det beror lite på. Jag letar efter ett lämpligt fläkthjul men det går väldigt trögt, ska prata med en fläkt tillverkare om att köpa direkt från dom men gissar att det blir för dyrt för mitt budgetbygge
Då blir det att försöka bygga ett hjul själv och då känns det trevligt att ha mjukstart
speciellt som det nog blir lite annorlunda material i fläkthjulet, snickarsugen som man är. Men det får jag ta i en annan tråd.
Jag trodde att det var billigt med mjukstart men kanske får jag skippa det då det drar iväg kostnaderna.
Om ingen här har nått bra tips på billig lösning
Då blir det att försöka bygga ett hjul själv och då känns det trevligt att ha mjukstart
Jag trodde att det var billigt med mjukstart men kanske får jag skippa det då det drar iväg kostnaderna.
Om ingen här har nått bra tips på billig lösning
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låter ju logiskt att det blir mindre påfrestningar
Men det blir ändå ett ganska kraftigt(eller?) ryck vid tillslaget som jag skulle vilja undvika. Men jag får nog testa och se hur fläkthjulet beter sig innan jag gräver mer i mjukstarteriet, vore dock synd att skada infästningen mellan centrumbussning och hjul då den blir i lite halv klen aluminium.
Det är ju iofs så att man inte ska lösa det problem som inte finns än. Jag kanske inte lyckas få till ett hjul som är nog balanserat för att funka och så är hela problemet borta.
Det är ju iofs så att man inte ska lösa det problem som inte finns än. Jag kanske inte lyckas få till ett hjul som är nog balanserat för att funka och så är hela problemet borta.
Bästa svaret
Fläktar räknas i många fall som tungdrift...dvs välj en storlek större mjukstartare än märkströmen på motorn... även motorn kan behöva vara en storlek större för att inte få för lång startramp....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden