Bor i ett 30-talshus med i källartaket gammaldags rördragning med metallrör och på några ställen utanpåliggande dosor. Dosorna är c:a 60 mm i diameter och har ett lock med en fläns som handtag. Genom att vrida locket 90 grader går det att ta bort. På två ställen saknas locken, någon som vet om dessa går att nyanskaffa?
Nej inte bakelit, det är gjutjärn och sitter utan skruv. Dessa slängs det hundratals av dagligen så vill du verkligen ha fatt i ett kontakta elektriker som sysslar med omdragning av kablar. Dessa är vanliga runt 30-talet.pefo skrev:
Dessa är antagligen gjorda av metall.
"vanliga" doslock fungerar, MEN det underlättar om du köper dom som är gjorda för "mindre" dosor.
Täcklock TED (A-dosor)
För apparatdosor samt de flesta gamla 55 och B-dosor.
ArtikelnrTypFärgKg 100 stFörpackning stMgPerVit polyamid,
slätt. Snäpp- eller skruvfastsättning. Diam 90 mm.
14 243 35
TED-TASVit1,8201440st
http://www.gisa.se/Installationsmateriel5_3.htm
"vanliga" doslock fungerar, MEN det underlättar om du köper dom som är gjorda för "mindre" dosor.
Täcklock TED (A-dosor)
För apparatdosor samt de flesta gamla 55 och B-dosor.
ArtikelnrTypFärgKg 100 stFörpackning stMgPerVit polyamid,
slätt. Snäpp- eller skruvfastsättning. Diam 90 mm.
14 243 35
TED-TASVit1,8201440st
http://www.gisa.se/Installationsmateriel5_3.htm
Du skall ha doslock med E-nummer 14 243 35
din lokala el-affär har säkert det, annars kan dom beställa hem till dig.
din lokala el-affär har säkert det, annars kan dom beställa hem till dig.
Hej, jag bor i ett hus byggt -36. Jag har precis renoverat ett av sovrummen och tog då bort ett täcklock i plast på en kopplingsdosa. Jag konstaterade då att det satt på en gammal kopplingsdosa som ska ha samma typ av lock som du letar efter.
Jag vet inte var man kan hitta "nya" lock men jag är också på jakt, jag har hittat ett flera gamla dosor som jag skulle vilja byta de fula plastlocken till orginal.
Ska följa tråden med intresse!
Mvh,
Calle
Jag vet inte var man kan hitta "nya" lock men jag är också på jakt, jag har hittat ett flera gamla dosor som jag skulle vilja byta de fula plastlocken till orginal.
Mvh,
Calle
chagenfeldt skrev:Hej, jag bor i ett hus byggt -36. Jag har precis renoverat ett av sovrummen och tog då bort ett täcklock i plast på en kopplingsdosa. Jag konstaterade då att det satt på en gammal kopplingsdosa som ska ha samma typ av lock som du letar efter.
Mvh,
Calle
Inte fina!? Visst är det härligt med orginal istället för all plast som vi har i överflöd ändå
. (De vi har i huset är i betydligt bättre skick än den på bilden...:eek
.
Tack för tipset, ska kolla med några lokala elfirmor!
/Calle
Tack för tipset, ska kolla med några lokala elfirmor!
/Calle
70-talister, trädkramare, kattälskare, veganer tycker att dom gamla locken är fina...
Fy fan, jag ska njuta varje gång jag sätter mora knivien i den gamla typen...
Fy fan, jag ska njuta varje gång jag sätter mora knivien i den gamla typen...