Hej,

Normalt när man ska installera en trappkoppling så har man två stycken brytare som ska styra en lampa.
Nu så vill jag att de två brytare ska styra två stycken lampor, dvs när man använder respektive brytare så ska man kunna tända/släcka två lampor.

Går det att ordna det utan att man använder en korsbrytare i mellan? I min värld så tycke jag att man endast behöver en till tändtråd till den s.k "nya" lampan?

Någon som kan bekräfta att jag tänker i rätt banor?

Ja, om du har två lampor som skall tändas och släckas samtidigt, så parallellkopplar du dem (alltså koppla vidare tändtråd och nolla från den ena till den andra). Att de styrs av trappkopplare har ingen betydelse.

Tack för svaret. Det var som jag misstänkte att man kunde göra. Ville mest få en bekräftelse att man inte är ute och cyklar!

Skall man rända och släcka på fler än två ställen, då kan ett impulsrelä vara en lösning. Då förser man ett stort antal brytare med "impulsfjäder". Den lösningen kan förenkla kabeldragningen en del särskilt om det är trångt i befintliga rör.

Lösningen kan även vara ett alternativ till trappkoppling, om det är brist på lediga trådar i befintliga kablar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.