Tjena.
Jag har byggt ett litet "rack" till en marinbilstereo, att ha ute på altanen på sommaren & inne i verkstan på vintern.
Omvandlaren jag hade sen tidigare har nu lämnat in och jag behöver något nytt att driva stereon med.
Har de vise här på elforumet några bra förslag som inte kostar skjortan och inte är för krångligt, helst plug & play sas. :o:thumbup:
// Jörgen

Bilbatteri med laddare på är ju det bästa...

Vad har stereon för effekt? En vanlig bilbatteriladdare på 6A ger ju 72W och borde funka att bara koppla dit.

ok, och om jag kör med laddaren så kopplar jag remote-kabeln direkt på plusklämman bara??
Det finns inga risker med att köra direkt på en laddare, utan batteri... typ brand?

En billig batteriladdare ger pulserande likström, dvs spänningen är nere på noll för varje 10 millisekunder och din stereo kommer att brumma.
En smart laddare känner av att det inte är ett batteri och vägrar lämna någon spänning.

Min erfarenhet av mycket stora laddare är att regleringen är långsam så om det bumpar till rejält i basen så dippar spänningen rejält.

Hos ELFA finns det nätdelar för att driva bilel från nätet, kolla även med CO m. fl.

Protte

Ingen risk. Men om du vill lyssna på radio och laddaren saknar stabilisering, kommer du höra brummandet bara.

Kör med en konverter 230-12v . Koppla stereon direkt på. Kört så i flera år funkar bra.

Har kört med konverter (Mascot 230VAC-12(13)VDC 5A) under några år.

Men Tufvasson gör ju bara transformatorer, sedan behövs likriktare, glättningskondensator och helst en spänningsstabilisering och helst någon sorts överlastskydd.

Mascot gör bra saker

Protte

tommib
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/nataggregat-13-8-v-10-a-p44407
Denna borde väl räcka för att driva en normal bilstereo om du inte har kopplat in världens slutsteg. Om du vill ha dual purpose så kan jag tipsa om CTEC Zafir 100 som är en batteriladdare som också har en PSU-mode där den levererar 7A kontinuerligt. Levereras med både ringkabelskor och klämmor och har en specialkontakt på kabeln så att du kan koppla isär den. Den kostar visserligen ca 1000 kr men då har du en bra batteriladdare på köpet.

Edit: Jo, tänk på att bilprylar oftast är gjorda för 13,8V då det är vad generatorn levererar vid drift. Det mesta funkar dock på 12V.

Redigerat:
tommib
Oops. Klantfel, tog bara det som jag kom ihåg fanns....

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.