6 461 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
gamla elkablar
Sida 1 av 2
Hej
Vad ska man göra med en massa gamla 3 fas kablar, dom har suttit spikade och kopplat in el centraler, alltså inte gummi kabel.
Har säkert 30-40lpm tyvärr är det 4 trådars kabel inte 5...
har även en hel del annan kabel som blivit över efter div renoveringar
Vad ska man göra med en massa gamla 3 fas kablar, dom har suttit spikade och kopplat in el centraler, alltså inte gummi kabel.
Har säkert 30-40lpm tyvärr är det 4 trådars kabel inte 5...
har även en hel del annan kabel som blivit över efter div renoveringar
Vad är det för kabel ?? Ekkj eller fkkj har ofta bara fyra ledare eftersom skärmen( flätan) är godkänd att använas som skyddsjord eller PEN. Den har samma area som övriga ledare t.ex. fkkj 4 g 6 + 6 alltså fyra ledare + skärm.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Släng upp bild på evt märkningar du hittar på kablarna eller såga av kabel snyggt i änden så kan man kanske gissa lite bättre.
Det är väldigt få kablar förutom svartkabel som är något att ha. under 16mm2 tror jag inte det är många som skalar EKKJ etc iaf. Är det RK/MK så går väl ner till 4-6mm bra då det går ganska fort.
Är det någon vikt per meter så kan du fundera annars är det bara att sanera bort dosor och åka till skrothandlaren och få några hundra kronor i handen för kabelskrot.
Det är väldigt få kablar förutom svartkabel som är något att ha. under 16mm2 tror jag inte det är många som skalar EKKJ etc iaf. Är det RK/MK så går väl ner till 4-6mm bra då det går ganska fort.
Är det någon vikt per meter så kan du fundera annars är det bara att sanera bort dosor och åka till skrothandlaren och få några hundra kronor i handen för kabelskrot.
är alltså 2 kablar på ca 20-30 m st, 4 ledare som är hel hela vägen, har gått från inkommande central (säkrad till 160amp) till antingen en central eller direkt till någon bakugn (fd bageri) och ca 20-30mm i diameter.
ska se om jag får upp en bild imorgon på märkning eller snitt
ska se om jag får upp en bild imorgon på märkning eller snitt