tommib
På transformatorn enligt din bifogade ritning....
Ser ut att sitta på undersidan, dvs mot spisen.

Den gör ju konstigt nog inte det... Se bild:

Sjukt irriterande. Den lade bara av, både fläkt och belysning. Tog ner kåpan för att kolla om det var något som jag kunde se med en gång. Säkringen i proppskåpet är kollad (och bytt för säkerhets skull).

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Ja, det hade ju varit för lätt att ha säkringen där ritningen säger att den ska vara. Andra sidan av trafon? Går det att ta loss insatsen med fläkten nedåt? Jag skulle leta rätt på inkommande ledning från vägguttaget och jobba mig mot trafon. Säkringen borde ju sitta på primärsidan, troligen nära trafon.

Ha ha ha! Ja jag antar det! Jag tog loss den men ingen säkring på andra sidan heller. Man är ju inte supervig så att hänga under den, över spisen är ju inte direkt skönt... Rätt trångt bland sladdar också.

tommib
Känner igen det där. Dra ut spisen så får du mer plats :-)
Den kan ju sitta vid belysningsbrytaren också om inkommande kabel går dit först. Är du säker på att det finns en säkring? Det kan ju vara så att man uppdaterat produkten utan att uppdatera manualen... Funkar matningen från väggen? Är det en stickpropp i ett vägguttag eller något mer fastkopplat?

Jag har inte installerat den, det har elektriker gjort (tack och lov) tror dock att det inte finns någon stickpropp utan att det är en fast installation. Ska kolla vid belysningsbrytaren! Hoppas verkligen att det är en trasig glassäkring, annars känns det som ett dyrt problem :(

tommib
Kolla att strömmen verkligen är av innan du pillar! Det fanns mycket exponerade anslutningar i den där. Kolla också på märkskylten om det står något om säkring där (typ T1,6A eller liknande vid en liten säkringssymbol, en rektangel med ett streck igenom).

• Gilla
Henrik_74
  • Laddar…
Den är fastinstallerad, åtminstone vad jag kan se bakom kryddhyllan. Verkar inte sitta vid brytaren vad jag kan se. Sladden kommer in vid "sockerbitarna" vid trafon.

Avvaktar tills imorgon när det är bättre ljus. Tack för tipsen! Ringer Franke i värsta fall...

Skylten verkar inte ha den märkningen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Någon av elektrikerna här får gärna hjälpa mig men jag misstänker att det ska stå på typskylten om produkten har en inbyggd säkring....
Denna kanske inte har en helt enkelt.

Ja, som du sa förut, manual och produkt går inte alltid hand i hand...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.