Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Julhelg och vi vaknar till att huset är kallt, bara 15 grader inomhus. Konstaterar att bagarstugan där värmepumpen (jordvärme) står är helt svart. Konstaterar också att JFB utlöst (täcker hela den centralen) och efter ytterligare lite felsökning verkar det vara 3-fas-vattenpumpen som gått, då både säkring och motorskydd gått. Inga problem att återställa JFB så att värmepumpen och även pumpens motorskydd och säkring gick att återställa. Fick systemet tillbaka i drift som det verkar. Frågan är bara vilken driftsäkerhet vi talar om och om det behöver felsökas.
En tanke jag fick var att den lite äldre tryckströmbrytaren varit för högt ställd, pumpen orkade då inte riktigt trycka upp till stopptryck och fick gå för länge (kan förklara motorskydd och säkring kanske, men inte JFB eller)?
(1) Borde jag isolationsmäta pumpen som sådan? Visst kan jag göra det i kabelns matande ände? Jag har tillgång till en isolationsprovare. Vilka värden är acceptabla? Mäter jag mellan lindningarna eller mellan fas och jord?
(2) Jag tänker också att för att öka driftsäkerheten behöver antingen både värmepumpen och/eller vattenpumpen läggas utanför JFB, alternativt att egna JFB:er på båda, men det blir nog lite tajt i centralen för det.
Några tips?
En tanke jag fick var att den lite äldre tryckströmbrytaren varit för högt ställd, pumpen orkade då inte riktigt trycka upp till stopptryck och fick gå för länge (kan förklara motorskydd och säkring kanske, men inte JFB eller)?
(1) Borde jag isolationsmäta pumpen som sådan? Visst kan jag göra det i kabelns matande ände? Jag har tillgång till en isolationsprovare. Vilka värden är acceptabla? Mäter jag mellan lindningarna eller mellan fas och jord?
(2) Jag tänker också att för att öka driftsäkerheten behöver antingen både värmepumpen och/eller vattenpumpen läggas utanför JFB, alternativt att egna JFB:er på båda, men det blir nog lite tajt i centralen för det.
Några tips?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Om både säkringar och motorskydd löst ut så har du inget isolationsfel, du har en kortslutning, möjligen kraftig överlast om säkringarna märkström ligger nära motorskyddets, t.ex ett tillfälligt fasbortfall i nätet. Att bryta vattenpumpen vid drift kan få JFBn ur balans och lösa den också.
Frågan är bara vad för slags fel det kan vara, som dessutom försvinner av sig själv. En isolationsmätning är ju inte fel. Mät mellan fas och skyddsjord. Du ska helst inte få något mätvärde alls, men allt under 1 Mohm betraktas som fel. Du kan även ohmmäta motors lindningar och kontrollera att alla tre mäter lika.
Jag skulle vänta med ytterligare åtgärder för att se om felet återkommer. Kylan kan ha ställt till med nåt här. Annars är det ju sektionering som gäller. Vore synd att lägga saker utanför JFB pga dåligt driftssäkerhet.
Frågan är bara vad för slags fel det kan vara, som dessutom försvinner av sig själv. En isolationsmätning är ju inte fel. Mät mellan fas och skyddsjord. Du ska helst inte få något mätvärde alls, men allt under 1 Mohm betraktas som fel. Du kan även ohmmäta motors lindningar och kontrollera att alla tre mäter lika.
Jag skulle vänta med ytterligare åtgärder för att se om felet återkommer. Kylan kan ha ställt till med nåt här. Annars är det ju sektionering som gäller. Vore synd att lägga saker utanför JFB pga dåligt driftssäkerhet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hmm, ja ett strömavbrott som inträffar under drift är inte omöjligt. Vår nätägare har i vårt område fått mycket klagomål på korta (och av dem oförklarliga) strömavbrott.
Får plats med en 4-polig JFB till i centralen, så viss sektionering kanske kan uppnås. Kanske värmepumpen ska får vara helt separat, den är nog viktigast att upprätthålla driften på.
Ska mäta åtminstone mellan faserna och jord, återkommer med mätresultat.
Får plats med en 4-polig JFB till i centralen, så viss sektionering kanske kan uppnås. Kanske värmepumpen ska får vara helt separat, den är nog viktigast att upprätthålla driften på.
Ska mäta åtminstone mellan faserna och jord, återkommer med mätresultat.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Aahhrg, sagan fortsätter. Jag jobbar ikväll och nu ringer frugan och säger att JFBn har gått igen. Har alltså något jordfel i pumpanläggningen, någonstans.
Verkligen längtar att komma hem en morgon efter nattjobb för att "rörmocka" eller felsöka el i en brunn när SMHI lovar -26
Verkligen längtar att komma hem en morgon efter nattjobb för att "rörmocka" eller felsöka el i en brunn när SMHI lovar -26
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har nu mätt i matande ände på kablen som går till brunnen och pumpen. Får ca 5 Ohm mellan faserna och lika på alla. Faserna är ju sammanbundna med en motorlindning emellan. Är detta rimligt? Tror pumpen drar ca 5A men osäker om den är Y eller D kopplad?
Helt orimligt och själva problemet ligger dock i att jag får 0 MOhm mot jord från samtliga faser. Mätaren stegar upp spänningen under mätningen och behöver inte lägga på mer än 15-16V för att konstatera 0 MOhm.
Nu återstår sannolikt bara att mäta om det är ett kabelfel, eller ett motorfel och tyvärr kan det bara göras genom att skotta fram brunnen i -28 grader. Det är som att be om att systemet ska frysa som grädde på moset.
Helt orimligt och själva problemet ligger dock i att jag får 0 MOhm mot jord från samtliga faser. Mätaren stegar upp spänningen under mätningen och behöver inte lägga på mer än 15-16V för att konstatera 0 MOhm.
Nu återstår sannolikt bara att mäta om det är ett kabelfel, eller ett motorfel och tyvärr kan det bara göras genom att skotta fram brunnen i -28 grader. Det är som att be om att systemet ska frysa som grädde på moset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Värdet på motorns lindningsresistans är svår att veta. Huvudsaken är att du mäter lika mellan alla tre.
Isolationsmätningen var ju värre. Hur kan det öht fungera? Eller så har det blivit permanent dåligt nu.
Frys inte ihjäl nu!
Isolationsmätningen var ju värre. Hur kan det öht fungera? Eller så har det blivit permanent dåligt nu.
Frys inte ihjäl nu!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för era svar, behövs lite pepp för att inte bryta ihop en sådan här dag.
Nu har jag skottat fram brunnen och kopplat loss kabeln från pumpen. Har meggat kabeln och hittar inga fel där (instrumentet anger bara >650 MOhm mellan samtliga ledare, även faserna till jord, mätt med 1000V).
Mäter jag direkt på pumpen (och ja jag är lite osäker på hur man egentligen borde mäta) konstaterar vi att vi har fortsatt har 0 Ohm mellan fasplintarna och chassiet/jorden. Pumpen är egentligen inte särskilt gammal, 4-5 år eller så, men verkar ha gett upp helt.
Anledningen till att jag stressar och inte väntar på töväder är att det sannolikt är leveranstid på en ny pump, vill inte hämta vatten i dunk hos grannarna flera veckor framöver. Beställning behöver göras ikväll, så att ev. leverantör skickar i morgon.
Nu har jag skottat fram brunnen och kopplat loss kabeln från pumpen. Har meggat kabeln och hittar inga fel där (instrumentet anger bara >650 MOhm mellan samtliga ledare, även faserna till jord, mätt med 1000V).
Mäter jag direkt på pumpen (och ja jag är lite osäker på hur man egentligen borde mäta) konstaterar vi att vi har fortsatt har 0 Ohm mellan fasplintarna och chassiet/jorden. Pumpen är egentligen inte särskilt gammal, 4-5 år eller så, men verkar ha gett upp helt.
Anledningen till att jag stressar och inte väntar på töväder är att det sannolikt är leveranstid på en ny pump, vill inte hämta vatten i dunk hos grannarna flera veckor framöver. Beställning behöver göras ikväll, så att ev. leverantör skickar i morgon.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Set det bra ut annars? Inga andra möjliga källor till detta isolationsfel än motorns lindningar? Motorn full av is, något som kan repareras?
Mäter rätt gör du, mellan fas och skyddsjord. Att du får "isolationsfel" mellan samtliga faser och skyddsjord beror ju på att du även mäter genom motorns lindningar. Om du verkligen vill konstatera att det är en motorlindning som läcker så får du plocka bort alla bleck/byglingar som finns på plinten så att du får fram 6 lösa ändar till de tre lindningarna. Spelar ju i och för sig ingen roll då ändå hela pumpen måste bytas, men kan kännas bra att veta.
Mäter rätt gör du, mellan fas och skyddsjord. Att du får "isolationsfel" mellan samtliga faser och skyddsjord beror ju på att du även mäter genom motorns lindningar. Om du verkligen vill konstatera att det är en motorlindning som läcker så får du plocka bort alla bleck/byglingar som finns på plinten så att du får fram 6 lösa ändar till de tre lindningarna. Spelar ju i och för sig ingen roll då ändå hela pumpen måste bytas, men kan kännas bra att veta.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Pumpen äntligen här. Inser att jag aldrig riktigt förstått/läst på om 3-fas-motorer och den egentliga skillnaden på Y och D-koppling.
Den befintliga pumpen var Om jag förstått det hela rätt Y-kopplad.
Motorn är märkt 230/400.
Är det då rätt uppfattat att den i vårt Svenska nät ska Y-kopplas?
Tacksam för snabbt svar.
Den befintliga pumpen var Om jag förstått det hela rätt Y-kopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorn är märkt 230/400.
Är det då rätt uppfattat att den i vårt Svenska nät ska Y-kopplas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för snabbt svar.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hittar ingen information i instruktionsboken om motorskydd. Utifrån märkskylten och vald y-koppling, vad borde jag ställa motorskyddet på?