22 910 läst ·
20 svar
23k läst
20 svar
Hur koppla ledarna rätt för trappkoppling?
Nej, det är nog rätt.
Kolla på bilden i inlägg #14 i tråden jag länkade till.
Och vanlig trappkoppling.
Där har du två trappströmbrytare, med två mellantrådar mellan. I ditt fall är det vita mellantrådar, och är kopplade mellan pil-utgångarna på brytarna.
Sen kommer fas in på en av trappströmbrytarna, troligen svart i ditt fall, det är den andra strömbrytaren som styr samma lampa, denna har du inte lagt upp någon bild på.
Och den andra strömbrytaren (den du la upp bild på) har en brun tändtråd som går till lampan.
Skulle du lossa den andra strömbrytaren som styr samma lampa så hittar du troligen två vita som går in på pilarna, och en eller två svart som går in på L.
är det två svarta så är det bara en vidarematning till t.ex. ett vägguttag i närheten eller något annat.
Kolla på bilden i inlägg #14 i tråden jag länkade till.
Och vanlig trappkoppling.
Där har du två trappströmbrytare, med två mellantrådar mellan. I ditt fall är det vita mellantrådar, och är kopplade mellan pil-utgångarna på brytarna.
Sen kommer fas in på en av trappströmbrytarna, troligen svart i ditt fall, det är den andra strömbrytaren som styr samma lampa, denna har du inte lagt upp någon bild på.
Och den andra strömbrytaren (den du la upp bild på) har en brun tändtråd som går till lampan.
Skulle du lossa den andra strömbrytaren som styr samma lampa så hittar du troligen två vita som går in på pilarna, och en eller två svart som går in på L.
är det två svarta så är det bara en vidarematning till t.ex. ett vägguttag i närheten eller något annat.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Oj jag kanske måste förklara att den andra bilden jag länkade till inte är samma som den andra strömbrytaren i denna trappkoppling. Den andra strömbrytaren i denna trappkoppling har jag aldrig tagit ut och kollat hur det ser ut ens. Bild 2 jag länkade till är till en helt annan lampa. Snodde bilden från en tråd jag hade när jag hade problem med den. Där handlade det om ett vägguttag under.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Aha nu förstod jag. Men okej, den bruna är tändtråd. Det finns alltså ingen fas till den aktuella strömbrytaren? Men den bruna tändtråden går in på L där även en eventuell fas skulle gått in? Eller menar du att de två vita är två faser?
Allt kring brytaren fungerar som fasledare ( obrutna och brutna. ) beteckningarna på strömbrytaren är bara föstå funktionen och kan bara vid den enklaste basickoppling strömbrytning med en strömbrytare. Men beteckningarna ger vägledning för en yrkesman hur ledarna skall placeras vid t.ex trappkoppling.
Det kan även förekomma. s.k. överkoppling av t.ex nolla och skyddsjord på lediga överkopplingsskruvar märkta X. Dessa anslutningar deltar inte i strömbytarens funktion.
Det kan även förekomma. s.k. överkoppling av t.ex nolla och skyddsjord på lediga överkopplingsskruvar märkta X. Dessa anslutningar deltar inte i strömbytarens funktion.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Mikael_L, ibland är det att göra en björntjänst att försöka vara pedagogisk och förklarar så mycket som möjligt.
Det funkar och det är rätt, det är det viktigaste.
//Patrik
Det funkar och det är rätt, det är det viktigaste.
//Patrik
Klicka här för att svara