Hej!
Jag har försökt installera en dimmer utan att lyckas, och tänkte nu höra om någon av er med lite elkunskaper kan hjälpa mig. Det känns inte som att det borde vara så komplicerat, men uppenbarligen för komplicerat för mig. Jag har försökt både med instruktionsbok, google och att helt enkelt testa några olika kopplingar utan att lyckas. (finns det någon risk att jag har pajat dimmern genom att koppla in del fel första gången?)
I eldosan finns två bruna sladdar och en svart. Dessutom finns en blå och en grun/gul som löper förbi dosan. (Se bild 1). Tidigare strömbrytare var inkopplad enligt bild 2. Hur bör jag koppla in dosan som syns i bild 3?
Om någon kunde hjälpa mig med detta vore jag jättetacksam!
Jag har försökt installera en dimmer utan att lyckas, och tänkte nu höra om någon av er med lite elkunskaper kan hjälpa mig. Det känns inte som att det borde vara så komplicerat, men uppenbarligen för komplicerat för mig. Jag har försökt både med instruktionsbok, google och att helt enkelt testa några olika kopplingar utan att lyckas. (finns det någon risk att jag har pajat dimmern genom att koppla in del fel första gången?)
I eldosan finns två bruna sladdar och en svart. Dessutom finns en blå och en grun/gul som löper förbi dosan. (Se bild 1). Tidigare strömbrytare var inkopplad enligt bild 2. Hur bör jag koppla in dosan som syns i bild 3?
Om någon kunde hjälpa mig med detta vore jag jättetacksam!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den bruna kabeln är fömodligen fas och skälet till att du har två bruna är att den ena sticker iväg till ett uttag som sitter strax nedanför strömbrytaren som du vill byta. Stämmer det?
Det gör i så fall att den svarta kabeln är tändtråden.
I din dimmer ska du då koppla in den svarta på "vågen" och den bruna på L. Dock så får du bara plats med en kabel i din dimmer så du måste koppla ihop de bruna separat och därifrån dra en extra ledare till dimmern. Jag tycker själv om Wago 222 då de är nästan idiotsäkra för oss hemmapulare.
Till sist så behöver din dimmer även en (två?) neutralledare som ska kopplas in på N vilket bör vara den blå kabeln som bara går förbi i dosan. Du får då klippa av den och sätta en Wago till på den för att dela ut den till dimmern.
Det gör i så fall att den svarta kabeln är tändtråden.
I din dimmer ska du då koppla in den svarta på "vågen" och den bruna på L. Dock så får du bara plats med en kabel i din dimmer så du måste koppla ihop de bruna separat och därifrån dra en extra ledare till dimmern. Jag tycker själv om Wago 222 då de är nästan idiotsäkra för oss hemmapulare.
Till sist så behöver din dimmer även en (två?) neutralledare som ska kopplas in på N vilket bör vara den blå kabeln som bara går förbi i dosan. Du får då klippa av den och sätta en Wago till på den för att dela ut den till dimmern.
Jag är nästan säker på att dimmern bara behöver en nolla (N).
Men du måste som sagt fiska fram den blå ur dosan, och troligen har du inte mycket att ta av, så du behöver även en Wago här och en liten kort snutt blå FK 1,5, förutom den bruna snutten.
Men Janus82 har redogjort föredömligt för vad som ska göras.
edit:
Tråkigt att behöva köpa en massa meter FK för att man behöver 3 dm.
Jag skulle nog kunna posta dig ett par snuttar.
Annars kan du fråga en elektriker om du ser någon på ett bygge eller så, att få 1,5 dm av vardera blå och brun.
Men du måste som sagt fiska fram den blå ur dosan, och troligen har du inte mycket att ta av, så du behöver även en Wago här och en liten kort snutt blå FK 1,5, förutom den bruna snutten.
Men Janus82 har redogjort föredömligt för vad som ska göras.
edit:
Tråkigt att behöva köpa en massa meter FK för att man behöver 3 dm.
Jag skulle nog kunna posta dig ett par snuttar.
Annars kan du fråga en elektriker om du ser någon på ett bygge eller så, att få 1,5 dm av vardera blå och brun.
Redigerat:
Exempelvis Bauhaus säljer en del typer av kabel på lösvikt. Jag har ingen aning om vanlig FK finns men det kan ju vara värt att kolla.Mikael_L skrev:
Annars kan du väl ställa dig utanför Ahlsell, Selga eller någon liknande grossist runt lunchtid och fråga efter några stumpar ner lämplig elfirmabil dyker upp.
Fast FK är ju inte så förtvivlat dyrt om man köper korta längder. Clas Ohlson säljer ju 10m längder för 39 kr och de 9,9 meter som blir kvar passar ju fint i "bra-att-ha"-lådan. Förr eller senare ska en till dimmer kopplas i någonstans och då behövs det en decimeter till så efter 100-150 år har alla 10 meter tagit slut. 
Klicka här för att svara