Hej,
Håller på att renovera groventrén och samtidigt bygga igen ett soprum.
I soprummet hittade jag ett elskåp på väggen(se bild) som jag först trodde var husets huvudsäkringar, men de sitter på ett annat ställe. Det visade i stället vara huvudsäkringar till en eller flera grannar. Varför satte man det här kan jag ju undra.
Ringde elbolaget och förklarade att det här elskåpet snart kommer vara inbyggt i mitt hus, men de var totalt ointresserade. Sa att de bara äger kabeln fram till huset och vill jag flytta det där blir det på min bekostnad, dyrt?! Att grannarna inte kommer åt det var inte heller deras problem, utan han tipsade bara att meddela grannarna och på nåt sätt ha tillgång till extranyckel. Och att inte bygga för det helt om det skulle sitta kvar.
Nån med liknande erfarenhet? Hur löste ni det?
Håller på att renovera groventrén och samtidigt bygga igen ett soprum.
I soprummet hittade jag ett elskåp på väggen(se bild) som jag först trodde var husets huvudsäkringar, men de sitter på ett annat ställe. Det visade i stället vara huvudsäkringar till en eller flera grannar. Varför satte man det här kan jag ju undra.
Ringde elbolaget och förklarade att det här elskåpet snart kommer vara inbyggt i mitt hus, men de var totalt ointresserade. Sa att de bara äger kabeln fram till huset och vill jag flytta det där blir det på min bekostnad, dyrt?! Att grannarna inte kommer åt det var inte heller deras problem, utan han tipsade bara att meddela grannarna och på nåt sätt ha tillgång till extranyckel. Och att inte bygga för det helt om det skulle sitta kvar.
Nån med liknande erfarenhet? Hur löste ni det?
Det där borde väl ha gått att flytta till utsidan av huset innan du reglade upp den nya väggen?
Är du säker på att inte grannarna har ytterligare huvudsäkringar? Det där ser nämligen ut som en inkommande nätkabel och ett skåp för servissäkringar med två utgående Serviser som går till respektive abonnents mätartavlor. Är det Servisledning så är det Nätägarens och det är då bara dom som får röra det.
Är det frågan om parhus eller ?
Är du säker på att inte grannarna har ytterligare huvudsäkringar? Det där ser nämligen ut som en inkommande nätkabel och ett skåp för servissäkringar med två utgående Serviser som går till respektive abonnents mätartavlor. Är det Servisledning så är det Nätägarens och det är då bara dom som får röra det.
Är det frågan om parhus eller ?
Vet inte var du fått all information från men inte mycket verkar stämma, antar du dragit slutsatsen om att det är grannarnas säkringar själv.
Går den vita kabeln till din elmätare? Om ja, så är det din. Och kablarna underifrån nätägarens.
Blir det fel och nätägaren behöver komma åt lådan får du se till att det går och det finns tillräckligt med plats att jobba runt.
Går den vita kabeln till din elmätare? Om ja, så är det din. Och kablarna underifrån nätägarens.
Blir det fel och nätägaren behöver komma åt lådan får du se till att det går och det finns tillräckligt med plats att jobba runt.
Svamlade kanske lite inledningsvis..
Det rör sig om kedjehus där varje hus har sin eget skåp med huvudsäkringar. Vi bor i första huset i kedjan och har förutom det även detta skåp. Jag testade helt sonika vrida ur första säkringen och närmsta grannen konstaterade då att det blev svart hos honom
Dock inte hos mig. Skåpet är märkt med 500V 60A.
Den silverfärgade tjocka kabeln kommer upp ur plattan och den vita går till min elmätare/huvudsäkringar.
Det jag undrar över är om det finns nån möjlighet att få den flyttad utan att behöva bekosta det själv, eller om nätägaren helt enkelt kan kräva att jag har den där? I så fall lutar det åt att jag bygger in den, men så att det enkelt går att komma åt vid ev. service.
Det rör sig om kedjehus där varje hus har sin eget skåp med huvudsäkringar. Vi bor i första huset i kedjan och har förutom det även detta skåp. Jag testade helt sonika vrida ur första säkringen och närmsta grannen konstaterade då att det blev svart hos honom
Den silverfärgade tjocka kabeln kommer upp ur plattan och den vita går till min elmätare/huvudsäkringar.
Det jag undrar över är om det finns nån möjlighet att få den flyttad utan att behöva bekosta det själv, eller om nätägaren helt enkelt kan kräva att jag har den där? I så fall lutar det åt att jag bygger in den, men så att det enkelt går att komma åt vid ev. service.
Det låter lite märkligt. Om den vita kabeln bara går till dig, varifrån skulle då grannen få sin ström? Hur många Ampere är säkringarna i skåpet på?pwskg skrev:
Låter som det är någon elcentral som tillhör nätägaren.
I så fall borde väl ett servitut finnas som säger att den får vara där och annars får de väl flytta den.
Är nog ganska svårt att få till i praktiken om de vägrar.
/En som gissar
I så fall borde väl ett servitut finnas som säger att den får vara där och annars får de väl flytta den.
Är nog ganska svårt att få till i praktiken om de vägrar.
/En som gissar
Ja, jag är ingen elektriker men det blev iaf delvis svart hos grannen men inte här. Testade bara skruva ut en. Det står 60A på skåpet, så det kanske är 3x20A säkringar?mexitegel skrev:
sblixten: Var kan jag isf hitta ett sånt servitut?
Tittar nu närmre på den otydliga bilden och ser att det bara går en kabel underifrån. Blir det mörkt hos din granne när du drar säkringen borde rimligen den vita kabeln gå till hans mätare.
Kan även vara att det är föreningens egna elnät, inte nätägarens.
Kan även vara att det är föreningens egna elnät, inte nätägarens.
Nog inga problem, de kan ju bara skruva ner den fast då blir det mörkt i huset.sblixten skrev:
Lite fler bilder, kanske kan klargöra nåt.
Elskåpet stängt
Elskåpet öppet
Översiktsbild. Den vita kabeln går in i väggen och kommer fram till vänster på nästa bild(röd cirkel till vänster)
Min egen elcentral. Den vita kabeln fortsätter vidare(röd cirkel till höger)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåpet stängt
Logga in
Skapa konto
Elskåpet öppet
Logga in
Skapa konto
Översiktsbild. Den vita kabeln går in i väggen och kommer fram till vänster på nästa bild(röd cirkel till vänster)
Logga in
Skapa konto
Min egen elcentral. Den vita kabeln fortsätter vidare(röd cirkel till höger)
Kan ju inte påstå att man kan se särskilt mycket på dina bilder, nåt fel på kamerainställningen kanske?
Sitter det 50A i första lådan? Verkar högt, är det 16 är det för lågt. Krypgrund?
Vad står på skylten längst ner? Vem betalar du elräkningen till, nätägare?
Sitter det 50A i första lådan? Verkar högt, är det 16 är det för lågt. Krypgrund?
Vad står på skylten längst ner? Vem betalar du elräkningen till, nätägare?
Tagna med mobilkameran, sen antar jag forumet förminskar dom. Kan försöka fixa några bättre.Slugge skrev:
Det står 60A på lådan. Gjuten platta, ingen krypgrund.
På skylten längst ner står det "Ansultningspunkt elnät" samt nätägarens logga.
Jag betalar elräkning till dels nätägaren(nätavgift) och en annan leverantör för själva elen.
Det har tyvärr funnits mer eller mindre fiffiga lösningar som fungerar utmärkt i en hyresbostad eller brf. Men som kan bli till problem när privatägda hus skall byggas om för att passa nya förutsättningar. T.ex blir soputrymmet överflödigt när sopsäcken ersattes med andra lösningar.
Ring ut en elektriker från en behörig firma. Han kan klippa plomberingen och kolla hur det förfaller sig bakom plåtarna och sedan beställa ny plombering av centralen, han kke även har bättre tumme med nätägaren och kan förklara problemet för dem i klartext, ungefär som radionyhetsprogrammet vid sextiden! 
500 v 60 a är lådans maximalt tillåtna spänning och ström. Det säger inget om vilka spänningar och strömmar körs genom lådan. I ditt fall är det 230 / 400 v och säkringar på 35 eller 50 a troligtvis.